Zoeken

Honda RC213V-S: 157 pk slap aftreksel van MotoGP racer

11 juni 2015
Op de vooravond van de Grand Prix van Catalunya heeft Honda de langverwachte straatlegale versie van de RC213V onthuld: de meer dan twee ton kostende RC-213V-S. Met een vermogen van nog geen 160 pk doet de RC-213V-S denken aan de NR750 eind vorige eeuw: ook dat was een extreem dure fiets die veel te weinig vermogen had.

Honda RC213V-S

Eerlijk is eerlijk, ook wij hadden ons heel wat anders voorgesteld van de RC213V-S nadat ‘ie eind vorig jaar op de EICMA in Milaan als prototype was gepresenteerd. Een straatlegale versie van de RC213V MotoGP machine, dat kon niet anders dan een megaknaller zijn waarmee Honda na bijna tien jaar weer concurrerend in het WK Superbike zou kunnen zijn.

Net als de NR750 in 1992 is ook de RC213V-S meer een statement van Honda dan een serieuze productiefiets. In haar persbericht heeft Honda vooral de link willen leggen met het race-erfgoed dat met de Isle of Man TT begon en momenteel MotoGP heet. Volgens Honda is de RC213V-S een nagenoeg exacte kopie van de RC213V racer, waarbij alleen de strikt noodzakelijke aanpassingen zijn gedaan om de fiets straatlegaal gekeurd te krijgen.

Nu maakt dát de RC213V-S natuurlijk wel bijzonder, alleen is het wel enorm teleurstellend dat je voor het Duitse prijskaartje van € 188.000 (tel daar in Nederland nog een dikke 30.000 euro aan BPM bovenop) een fiets met slechts 157 pk tot je beschikking krijgt.

Daarnaast is de fiets met een opgegeven gewicht van 170 kilo droog ook niet bepaald spectaculair licht te noemen. Ter illustratie: de nieuwe Panigale R weegt 184 kilo rijklaar, het drooggewicht van de 200+ pk sterke Superleggera (om maar eens een andere Limited Edition erbij te halen) weegt 155 kilo droog.

Nu kan dat karige vermogen van 157 pk naar meer dan 210 pk worden omgezet met een speciale tuning-kit, maar dan is de RC213V-S niet meer straatlegaal. Uiteraard moet voor de kit extra in de knip worden getast, maar wie ‘m zonder kenteken koopt bespaart weer de nodige euros aan BPM. En dan moet je wel in Europa woonachtig zijn, de kit is in de Verenigde Staten niet leverbaar. Het kan trouwens nog erger, voor de Franse markt komt er een 102 pk versie leverbaar.

Vanaf 13 juli kan de RC213V-S wereldwijd worden besteld via de website rc213v-s.com. Hoeveel units er worden gemaakt is niet bekend gemaakt, maar we zijn er wel van overtuigd dat de fiets snel zal zijn uitverkocht. Omdat ‘ie zo belachelijk duur is en mensen met heel veel geld ‘m willen hebben voor de heb.