Honda presenteert CBR300R in China
Bij Honda is men er al goed van doordrongen dat groei anno 2013 niet meer in het topsegment, maar aan de onderkant van de markt moet worden gezocht. Tijdens de onthulling van deze CBR300R werd door Honda nog eens het belang van de Aziatische en Chinese markt onderstreept. De Chinese motormarkt is de grootste motormarkt ter wereld, terwijl in verschillende Aziatische landen de verkoopcijfers zescijferige bedragen betreft.
De CBR300R zal in Honda's fabriek in Thailand worden geproduceerd, waar momenteel ook de CBR250R in elkaar wordt gezet. Officiële specificaties zijn door Honda niet vrijgegeven, dat zal pas in een later stadium worden gedaan. Het ligt echter in de lijn der verwachtingen dat Honda de cilinderinhoud van het CBR250R motorblok zal hebben vergroot, in plaats van een compleet nieuw motorblok te ontwikkelen.
Voor wat betreft het ontwerp heeft de CBR300R veel gelijkenis met de dit jaar geïntroduceerde CBR500R. Ogenschijnlijk is de stroomlijn zo van de 471 cc paralleltwin overgenomen, terwijl ook de achterkant, het frame, de wielen en het uitlaatsysteem veel gelijkenis heeft.
De CBR300R zal in eerste instantie in Thailand op de markt worden gezet, waarna de andere Aziatische landen en China zullen volgen. Gezien het Europese succes van de Kawasaki Ninja 300 is het niet ondenkbaar dat de motor ook in Europa op de markt zal worden gezet, als vervanging van de huidige CBR250R.