Zoeken

Honda onthult 2017 Fireblade SP en SP-2

5 oktober 2016
Hij was al via YouTube aangekondigd en op Internet waren al foto’s van die opnames uitgelekt, maar op de Intermot in Keulen hebben Freddy Foray en Nicky Hayden officieel het doek gelicht van de 2017 Honda CBR1000RR Fireblade SP. Naast de Fireblade SP heeft Honda ook een SP-2 uitgebracht, als homologatiemodel voor het WK Superbike.

Lang hebben we er op moeten wachten, te lang volgens sommigen, maar vijfentwintig jaar na de lancering van de eerste Fireblade heeft Honda haar vlaggenschip op Supersport gebied een grondige facelift gegeven. Wat heet, we denken niet dat er nog veel onderdelen van de oude Blade in dit 2017 model terug te vinden zijn. 

Naast een compleet nieuw rijwielgedeelte met standaard Öhlins semi-actieve vering, een compleet nieuw design en een nieuw motorblok zit de Fireblade -uiteraard- bomvol elektronica, maar het meest opmerkelijke is nog wel dat Honda met met de 200 pk race heeft meegedaan. De 2017 Fireblade wordt opgegeven voor een vermogen van 141 kW en dat zijn volgens onze zakjapanner ‘slechts’ 189 pk. Daar staat tegenover dat de fiets een rijklaargewicht van 195 kilo heeft en dat is maar liefst 15 kilo minder dan z’n voorganger en 11 kilo minder dan de huidige ZX-10R.

En eigenlijk is dat ook niet vreemd, Honda heeft vanaf de eerste Fireblade zijn eigen koers gevaren met de fiets en dat is altijd het sterke punt van de Fireblade geweest. De allereerste Blade werd opgegeven voor een vermogen van 126 pk en een gewicht van 185 kilo, droog. Net als nu was het vermogen destijds niet indrukwekkend, maar het voor die tijd lage gewicht des te meer. Bovendien had Honda al laten weten dat bij de ontwikkeling van de 2017 Fireblade nog steeds gebruik op straat het uitgangspunt is geweest. 

Goed, ‘maar’ 189 pk dus uit de nieuwe viercilinder lijnmotor, die nu voor het eerst van ride-by-wire gasklepbediening is voorzien. Daar is het niet bij gebleven, via een IMU (Inertial Measurement Unit) wordt alle aanwezige elektronica aangestuurd.


Naast dat Honda je de keuze geeft uit maar liefst 5 verschillende rijmodi heeft de Fireblade een Acceleration Position Sensor (APS), een in 9 standen instelbaar Honda Selectable Torque Control (HSTC), wheelie controle, instelbare motorrem en een quickshifter met autoblipper. 

Voor wie de CBR1000RR Fireblade SP nog niet speciaal genoeg is is er de Fireblade SP-2, die zich visueel onderscheid door lichtere Marchesini wielen. Dat is echter niet het enige verschil, met het oog op het WK Superbike heeft Honda het motorblok inwendig aangepast. In de cilinderkop staan de kleppen nu onder een iets andere hoek, is de diameter van de kleppen zelf vergroot en is de vorm van de verbrandingskamer geoptimaliseerd evenals de koeling waarbij techniek vanuit de RC213V MotoGP racer is overgenomen. Ook de zuiger is aangepast. Wat elektronica betreft heeft de SP-2 hetzelfde pretpakket, maar dan met andere settings. Voor racegebruik is er een (WK Superbike verplichte) racekit.

Prijs en levertijd zijn nog niet bekend.