Honda onthult 2017 CBR250RR
In tegenstelling tot de huidige ééncilinder CBR300R wordt de nieuwe CBR250RR aangedreven door een nieuw ontwikkelde 250cc paralleltwin, die als eerste model in dat segment van ride-by-wire met drie verschillende rijmodi (Comfort, Sport en Sport+) is voorzien, iets wat tot op heden was voorbehouden aan de premium modellen op de markt.
Exacte cijfers over vermogen en gewicht heeft Honda nog niet vrijgegeven, wel dat de 250cc tweecilinder vier kleppen per cilinder heeft die door dubbele bovenliggende nokkenassen worden bediend. Het kleintje Supersport draait maar liefst 14.000 toeren per minuut, wat doet vermoeden dat het vermogen ver boven de huidige concurrentie zal liggen.
Ook rijwieltechnisch en wat design betreft ziet de CBR250RR er gelikt uit. Het speciale ontwerp van de dubbele koplampen was door Honda al eerder gepatenteerd en ook de slingshot einddemper geeft de fiets een stoere uitstraling, evenals de upside down voorvork die niet instelbaar is, maar dat hadden we in dit segment ook niet verwacht. Wel instelbaar daarentegen is de achtershock, maar alleen wat veervoorspanning betreft.
De CBR250RR is als eerste nu in Indonesië op de markt gezet, in een later stadium zal thuisland Japan gaan volgen. Officieel heeft Honda voor Europa nog geen uitspraken gedaan, maar het ligt in de lijn der verwachtingen dat een 300 versie nog dit jaar voor de Europese markt zal gaan volgen.