Honda onthult 2015 CRF250R en CRF450R crossers
CRF450R
Volgens Honda is de vermogensafgifte en het koppel van de 449 cc ééncilinder compleet aangepast, voor een verbeterde afgifte en meer tractie vanaf lage toeren. Daarnaast is ook het topvermogen met 1,2 pk toegenomen naar nu 53 pk bij 9.000 toeren , terwijl het maximale koppel nu op 48 Nm bij 7.000 toeren per minuut ligt. Aan het motorblok zelf zijn verder de versnellingsbak, de zuiger en de carters verbeterd om de betrouwbaarheid op lange termijn te verbeteren. Nieuwe radiateurs moeten voor betere koeling zorgen.
Naast de vernieuwingen in het blok zelf heeft Honda de CRF450R nu ook van instelbare rijmodi voorzien, door Honda het Engine Mode Select Button (EMSB) genoemd, waarbij je de keuze hebt tussen 3 rijmodi: mode 1 voor standaard, mode 2 voor een vriendelijkere en mode 3 voor een meer agressieve vermogensafgifte.
Rijwieltechnisch is de CRF450R voorzien van de tweede generatie luchtgeveerde Kayaba PSF 48 mm upside down voorvork. De voorvork moet inwendig verbeterd zijn, waardoor volgens Honda er 10% minder frictie is. Ook de achtershock is volgens Honda licht aangepakt. Verder is de crosser aan de voorkant nu met een 260 mm remschijf uitgerust, waar de 2014 versie het nog met een 240 mm exemplaar moest doen.
CRF250R
In navolging van de vierenhalf is voor modeljaar 2015 de CRF250R nu ook van Kayaba’s luchtgeveerde 48 mm upside down voorvork voorzien, die in deze tweeënhalf tot Separate Front Function AIR met Triple Air Chamber (SFF-AIR-TAC) is gedoopt. Probeer dáár in de kroeg maar eens tegenop te boksen. Net als de CRF450R is ook de CRF250R nu van 3 rijmodi voorzien, verder heeft de tweeënhalf nieuwe einddempers en een 260 mm remschijf voor.