Honda maakt 2011 crossnieuws bekend
Honda heeft haar offroad nieuws bekend gemaakt. Voor modeljaar 2011 is naast vier nieuwe crossers (een vernieuwde CFR450R en CRF250R en van nieuwe graphics voorziene CRF50F en CRF70F) een nieuwe TRX420FPM ATV aangekondigd.
De vernieuwde en verbeterde CFR250R en CRF450R sluiten volgens Honda naadloos aan bij de huidige CRF150R, die voor wat betreft de geluidsregelgeving al aan de nieuwe norm van 94 dB voldeed. Naast de nieuwe geluidsrestricties zijn bij beide modellen aanpassingen gedaan om het vermogen in het middengebied sterker te maken dankzij een nieuwe ECU mapping en een kleiner gasklephuis.
Roger Harvey, Honda Motor Europe offroad race manager:
De engineers bij Honda hebben extreem hard gewerkt om een verbeterd pakket te creëeren, door een substantieel aantal kleine veranderingen die de 'R' modellen overall hebben verbeterd, terwijl tegelijkertijd aan de nieuwe FIM geluidsregelgeving wordt voldaan.
CRF450R
Bij de 2011 CRF450R werden geen grote rigoureuze veranderingen doorgevoerd, maar veel kleine aanpassingen die samen een groot moeten maken. Grootste uitdaging voor de engineers was de motor in het middengebied sterker te maken, maar tegelijkertijd te voldoen aan de strengere geluidseis van 94 dB. Dit werd gerealiseerd door zowel de luchtinlaat als de uitlaat van de machine aan te passen. De acculoze F1 benzine-injectie met taps toelopende injectoren moet een uitstekend laag- en middengebied hebben gekregen. De brandstofpomp met filter werden aangepast om onderhoud te vereenvoudigen.
Bij het rijwielgedeelte werd zowel de KYB voorvork alsmede de Pro-Link achtershock onderhanden genomen. De voorvork kreeg nieuwe demping, terwijl bij de achtershock de Pro-Link overbrenging werd aangepast voor verbeterde handling.
CRF250R
Ook bij de 2011 CRF250R werden enkel kleine aanpassingen gedaan om de motor up-to-date te krijgen. Evenals de 450R moest ook deze tweeënhalf voldoen aan de nieuwe geluidseis en werden daarvoor demper in inlaattraject aangepast. Daarnaast kreeg de fiets ook een nieuwe benzinepomp en werd de acculoze benzine-injectie aangepast voor een verbeterde start en een soepelere vermogensafgifte in de hogere toerenregionen. Om een krachtiger en meer agressief rijgevoel te realiseren werd de eindoverbrenging aangepast.
Bij het rijwielgedeelte kreeg de 48mm Showa upside-down voorvork nieuwe cartridges en settings, en werd ook bij de achterdemper de setting aangepast.
CRF50F en CRF70F
De familievriendelijke CRF50F en CRF70F hebben voor het komende modeljaar nieuwe graphics gekregen, waardoor ze nu dichter bij het échte werk zijn komen te staan. Beide modellen zijn voorzien van een ééncilinder met automatische koppeling en drie-versnellingsbak.
TRX420FPM
Met zijn ruige next-generation uitstraling moet de TRX420 volgens Honda de standaard zetten voor de middenklasse ATV design. De TRX420 wordt aangedreven door een van benzine-injectie voorziene 420.2cc ééncilinder, met 5-bak met extra korte eerste versnelling en achteruit. Door toepassing van Honda's Traxlok systeem kan daarbij worden gekozen tussen 2- en 4-wielaandrijving.
Voor 2011 heeft Honda van de TRX420 een FPM versie uitgebracht, die is voorzien van Honda's elektronische stuurbekrachtiging. Het model is tevens voorzien van een compact, degelijk en waterproof LCD instrumentarium waarin snelheid, kilometerstand, tripmeter, een versnellingsindicator en een urenteller zijn ondergebracht.
Vanaf wanneer de nieuwe modellen leverbaar zijn en hoeveel ze moeten gaan kosten is vooralsnog niet bekend.