Zoeken

Honda licht doek van X-ADV

7 november 2016
De motor was al via YouTube aangekondigd, maar op de EICMA in Milaan heeft Honda officieel het doek gelicht van de nieuwe X-ADV, een avontuurlijke scooter die SUV-stijl met offroad uitstraling heeft vermengd.

 

Een sterk rijwielgedeelte, lange veerwegen, vierzuiger radiaal gemonteerde remmen en stevige prestaties van een 745 cc tweecilinder blok aangedreven met Dual Clutch Transmisson. Een grote opbergruimte onder het zadel, vijfvoudig instelbaar windscherm en het Smart Key systeem verzekeren een grote gebruiksvriendelijkheid voor elke dag. Dat allemaal verpakt een een avontuurlijke uitstraling is volgens Honda in een notendop de nieuwe X-ADV.

Mr. Kenichi Misaki Large Project Leader (LPL) 17 YM X-ADV:
“Het ontwikkelingsconcept van de X-ADV was eenvoudig: ‘Go have fun!’ We wilden bovendien een motorfiets creëren die een avontuurlijke spirit in zijn standaarduitrusting heeft. We wisten ook dat de X-ADV bruikbaar moest zijn om in de stad mee te rijden en overgoten moest zijn met gebruiksvriendelijkheid en nuttige eigenschappen. Tijdens het weekend moet hij je kunnen helpen ontsnappen aan de dagelijkse sleur in een nieuwe en verfrissende stijl.”

Met zijn ruwe maar stijlvolle uiterlijk brengt de Honda X-ADV een offroad attitude naar buiten. De stoere uitstraling gaat hand in hand met gebruiksvriendelijkheid. Het frame werd ontworpen om 21 liter opbergruimte te bieden onder het zadel. 

De X-ADV is ook uitgerust met een vijfvoudig instelbaar windscherm, taps toelopend aluminium stuur, Africa Twin handbeschermers, een instrumentenbord geïnspireerd op de Rally-stijl en een middenbok. Stevige handbeschermers met hetzelfde design als die van de CRF1000L Africa Twin behoren tot het standaard pakket, evenals een golvende 2,5 mm dikke aluminium bodemplaat.

Honda’s Dual Clutch Transmission behoort tot de standaarduitrusting en voor de X-ADV worden lagere versnellingen gekozen voor een vlottere gasrespons in D Mode. Er zijn 3 niveaus beschikbaar in S Mode, met schakelpatronen die tegemoetkomen aan de wensen van de sportievere rijders. Helemaal in lijn met het DCT-systeem, biedt het 745 cc tweecilinderblok hopen kracht onderin en in het middengebied.

De X-ADV maakt gebruik van een nieuw stalen buizenframe dat ruimte biedt aan de 21 liter grote opbergplaats onder het zadel gekoppeld aan een smal 450 mm breed achterzadel. Balhoofdshoek en naloop bedragen 27°/104 mm met een wielbasis van 1590 mm. Dankzij een 39° stuurhoek en een draaicirkel van 2,8 m is de X-ADV zeer wendbaar in druk verkeer. Lange veerwegen - 153,5 mm voor en 150 mm achteraan - zijn gekoppeld aan een grondspeling van 162 mm. Het rijklaar gewicht is 238 kg.

Het 820 mm hoge zadel en het brede 910 mm stuur verzekeren een rechte zithouding en een goed overzicht. Tegelijkertijd zorgt het smalle zadel ervoor dat je gemakkelijk met beide voeten aan de grond kunt. 

Met het oog op gebruik op ruwer terrein is er een 41 mm upside down vork met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping. De achterschokbreker heeft een instelbare veervoorspanning en bedient via de Pro-Link de aluminium swingarm met holle kruis-sectie en U-vormige armen.

Het 17 inch voorwiel en 15 inch achterwiel gebruiken roestvrij stalen spaken en dragen bij tot de goede rijeigenschappen van de X-ADV op ruw terrein. Banden met noppenprofiel bieden nog meer rijcomfort en de L-vormige luchtventielen zorgen ervoor dat de bandendruk gemakkelijk kan gecontroleerd worden.