Honda lanceert VTR250F
Voor diegenen die het helemaal niets zegt, de geschiedenis van Honda's sportieve 250cc V-Twin gaat zelfs terug naar 1982, toen door Honda de VT250F Integra werd gelanceerd, een kleine versie van de destijds razend populaire VF750F Interceptor. In 1988 kreeg de Integra navolging in de VTR250, een compleet gestroomlijnde fiets die op zijn beurt weer aan de VFR750 deed denken.
De grootste stap werd door Honda echter in 1997 gemaakt, toen de VTR250 van een nieuw rijwielgedeelte met trellis buizenframe werd voorzien. De ook wel Interceptor 250 of MC33 genoemde fiets had qua design wel heel veel gelijkenis met een Italiaans ontwerp en kreeg daardoor al snel de bijnaam Mini-Monster.
In 2009 kreeg de fiets zijn meest recente update, waarbij het design werd opgefrist en de fiets van Honda's PGM-F1 benzine-injectie werd voorzien. De VTR250 werd door Honda ook naar Europa geëxporteerd, maar het ontbreken van ABS was destijds voor Honda Nederland onder andere de reden de fiets niet in Nederland te gaan voeren.
Met de nu Japan gelanceerde VTR250F heeft Honda de kleine tweecilinder weer een hip jasje aangetrokken, maar dat is niet het enige waarmee de F zich van de naakte versie onderscheidt. Waar de naakte Mini-Monster van klassieke dubbele tellers is voorzien is bij de tophalf gekuipte F een modern display voorzien dat veel gelijkenis met dat van de CBR1000RR Fireblade heeft.
Goedkoop is de VTR250F trouwens niet, de fiets heeft in Japan een prijskaartje 588.000 Yen (€ 4.700) en dat is een flink stuk duurder dan wat in Japan bijvoorbeeld voor de übervette CRF250L (449.400 Yen) moet worden betaald. Vooralsnog wordt de motor door Honda alleen in Japan uitgebracht, maar dankzij het nieuwe stappenrijbewijs is het niet ondenkbaar dat de fiets over een tijdje ook naar Europa zal worden gebracht. Dan zullen ze 'm echter wel van ABS moeten voorzien.