Honda kondigt 2017 PCX125 aan
Bij ons zal je je ogen goed open moeten houden om ze in het wild te spotten, maar de Honda PCX125 is sinds 2013 toch echt te best verkochte scooter in Europa. Met dank aan het door Honda als aantrekkelijk en modern omschreven ontwerp dat perfect past in een stijlbewuste stedelijke omgeving, terwijl z’n compacte afmetingen ertoe bijdragen dat hij vlot door het verkeer geraakt. Aldus Honda.
In 2010 op de markt gezet als eerste scooter met start-stop systeem werd de PCX125 meest recentelijk nog in 2014 vernieuwd, waarbij de inmiddels erg succesvolle scooter een nieuwe lED koplamp, achterlicht en knipperlichten kreeg en de benzinetank naar 8 liter werd vergroot, wat de extreem zuinige scooter een actieradius van 375 km gaf.
De vernieuwde 2017 PCX125 heeft volgens Honda een verbruik van amper 2,1 liter op 100 km, ofwel 1 op 47,4 (WMTC modus zonder start/stop functie). Nu is dat cijfer weliswaar exact gelijk aan het huidige model, maar met dat verschil dat de nieuwe nu wel aan Euro 4 voldoet. De elektronisch gestuurde ACG starter is een geïntegreerd onderdeel van het blok en is direct gemonteerd op de krukas, vanwaar en startmotor en dynamo bediend worden.
De uitschakelbare start-stop functie zet de motor automatisch uit als ‘ie langer dan drie seconden stilstaat en start hem opnieuw zodra je weer gas geeft. Dit werkt naadloos dankzij de ACG en het systeem dat de krukas terug naar zijn optimale stand brengt, net voor de inlaatslag.
Er is ook nog een decompressie mechanisme dat ervoor zorgt dat de krukas zonder initiële tegendruk op gang kan komen. Het start-stop systeem leest ook de capaciteit van de accu en schakelt zichzelf uit indien nodig om onnodige elektrische belasting te vermijden. De accu zelf is van het YTZ8V type, een batterij met een lange levensduur dus.
De PCX125 moet een wendbaarheid bieden die groot genoeg is om vlot door stadsverkeer te rijden, maar tegelijkertijd moet er een stabiel rijgedrag zijn waardoor rijder en passagier een optimaal comfort kennen. Dankzij het stalen ‘underbone’ buizenframe, de korte 1.315 mm wielbasis en de geometrie van het rijwielgedeelte – balhoofdshoek van 27° en 86 mm naloop – is dat volgens Honda gerealiseerd. Het rijklaar gewicht bedraagt 130 kg.
De draaicirkel is beperkt tot 2 meter en dat is erg handig bij het manoeuvreren van de PCX. De vijfspaaks 14 inch wielen dragen dan weer bij tot de stabiliteit en het vertrouwen van de rijder. Het 2017 model wordt uitgerust met Michelin City Grip banden, vooraan 90/0-14 en achteraan 100/90-14.
Met een veerweg van 100 mm absorbeert de 31 mm voorvork met gemak alle oneffenheden in de weg. Achteraan zorgen dubbele schokbrekers met 75 mm veerweg ervoor dat de aluminium swingarm optimaal bediend wordt. Honda’s CBS Combined Brake System combineert de werking van de voorrem (220 mm schijf met driezuigerklauw) en achterrem (130 mm trommelrem) en verdeelt de remkracht over beide wielen voor een vlotte en veilige remwerking.
Er is een uitgebreid gamma aan accessoires beschikbaar, met daarin o.a. een Honda alarm kit, windscherm, bagagedrager, 26 liter topkoffer, draagrek voor de topkoffer, U-beugelslot, een beschermende cover voor de PCX, uitlaatbekleding en wielstickers.
Prijs en levertijd zijn nog niet bekend.