Honda Integra: productieversie van New Mid Concept
|
Om in te spelen op de volgens Honda in Europa erg populaire middenklassers (motoren met een cilinderinhoud tussen 500 en 750 cc) werd door Honda de cilinderinhoud van de nieuwe paralleltwin op 700cc gezet. Een van de speerpunten bij de ontwikkeling van het nieuwe motorblok was het brandstofverbruik, dat volgens Honda een waarde van 1 op 27 overschrijdt.
Daarnaast moest het nieuwe motorblok gemakkelijk te beteugelen zijn, met voldoende koppel in dát gebied dat op straat het meest wordt gebruikt. En spannend genoeg voor een sportieve rit. Bovendien moest het nieuwe motorblok compact genoeg zijn om in diverse verschillende motorfietsen te kunnen worden ingebouwd.
Na een aantal verschillende concepten vanuit diverse perspectieven te hebben bestudeerd werd door het ontwikkelingsteam uiteindelijk gekozen voor een 700cc paralleltwin, die 62 graden voorover gekanteld in een rijwielgedeelte wordt gemonteerd. Om de motor meer tweecilinder karakter te geven is bovendien de kruktap 270 graden verplaatst (net als de TDM).
Naast een nieuw motorblok is door Honda ook een tweetal nieuwe transmissies ontwikkeld, die in het motorblok kunnen worden gemonteerd: een standaard zesversnellingsbak een een tweede generatie Dual Clutch Transmission.
De Integra zal voor het eerst aan het grote publiek worden getoond op de EICMA in Milaan. Naast deze nieuwe scooter zullen door Honda nog twee nieuwe modellen op basis van de 700cc paralleltwin worden gelanceerd.