Zoeken

Honda heeft ook VFR1200 voor 2012 vernieuwd

10 november 2011
Naast de grote nieuwe knallers als de Crosstourer, de twee NC700 modellen en de Integra had Honda op de EICMA in Milaan ook nog flink wat informatie over bestaande modellen die voor het komende seizoen zijn aangepast. Zo heeft de twee jaar gelanceerde VFR1200 een eerste update gegeven, waarbij de plooien van het eerste model moeten zijn gladgestreken.

 Honda_VFR1200_2012

Optisch gezien zijn, behoudens nieuwe kleuren, de zaken bij de 2012 VFR1200 hetzelfde gebleven, evenals het rijwielgedeelte waar Honda geen veranderingen heeft doorgevoerd. Enkel het zadel is vernieuwd met een nieuwe vormgeving, een nieuw stiksel en een andere afwerkcoating, waarmee zowel de grip als het comfort op lange afstanden moet zijn verbeterd.

Belangrijker zijn echter de veranderingen die Honda aan het V4 motorblok heeft doorgevoerd. Volgens Honda moet de 2012 VFR vooral in het gebied tussen de 2.000 en 4.000 toeren zijn verbeterd, waardoor de vervelende overgangszone die het huidige model rond de 4.000 toeren hopelijk tot het verleden kan worden gerekend.

Ook heeft Honda de tweede klacht van de VFR1200, het dorstige brandstofverbruik, ter harte genomen en de motor een stuk zuiniger gemaakt. De Road Sport wordt door Honda nu opgegeven voor een verbruik van 1 op 16, wat is gerealiseerd door de mapping van de injectie aan te passen.

Verder is de VFR1200, net als de nieuwe Crosstourer, voorzien van Honda's Traction Control Systeem, waarbij gebruik naast verschillende parameters gebruik wordt gemaakt van de reeds aanwezige (ABS) wielsensoren om wielspin te detecteren. In tegenstelling tot de Crossrunner is het systeem op de VFR1200 niet uitschakelbaar.

De VFR1200 blijft net als het huidige model leverbaar in twee uitvoeringen, standaard en met tweede generatie DTC transmissie. Het DTC systeem maakt gebruik maakt van twee versnellingsassen (één met de even versnellingen en één met de oneven versnellingen)  en een dubbele koppeling, waardoor er naadloos (en elektronisch gestuurd) kan worden geschakeld.

Voor de tweede generatie heeft Honda de software aangepast, waardoor het systeem gebruiksvriendelijker moet zijn geworden. In D-modus (automaat) is het schakelschema nu aangepast aan de input van de rijder, waarna een keuze kan worden gemaakt uit twee schakelpatronen: een normaal voor normaal gebruik een een vlot schakelschema bij vollast, zoals onder snelle acceleratie.

Naast de reeds bekende kleuren zal de 2012 VFR1200 ook leverbaar worden in Titanium Blade Metallic en Candy Tahitian Blue.