Honda geeft eerste info CTX700 en CTX700N DCT vrij
Of we het leuk vinden of niet, Honda timmert hard aan de weg met haar in 2010 geïntroduceerde DCT technologie. Het in de motorwereld unieke versnellingssysteem, waarbij kan worden gekozen tussen tiptronic schakeling of automaat, maakte zijn debuut in 2010 op de VFR1200F, waarna het afgelopen jaar de Integra, NC700X, NC700S en Crosstourer volgden.
In de verkoopcijfers van de populaire NC700X is vanaf de lancering in april 2012 tot februari 2013 het maandelijks percentage van klanten die kiezen voor Dual Clutch Transmission van 10% gestegen naar 44%. Ook bij aanschaf van de Crosstourer kozen steeds meer mensen voor het geavanceerde versnellingssysteem: tussen februari 2012 en februari 2013 steeg het percentage van de maandelijkse verkoop van Crosstourers met Dual Clutch Transmission van 25 naar 70 %.
Twee jaar geleden al wisten we te berichten over deze nieuwe cruiser-naked, nadat de fiets tijdens testwerkzaamheden in Europa was gespot. De CTX700 en CTX700N zijn volgens Honda een kruising van een cruiser en een toermotor, ontworpen naar een concept wat Honda 'Comfort Touring Experience' heeft genoemd.
Beide motoren worden aangedreven door dezelfde 670cc paralleltwin als de NC700 modellen, dat goed is voor een vermogen van 35 kW (48 pk) en een ontzettend gunstig brandstofverbruik heeft van dik boven de 1 op 25. De twee nieuwe modellen hebben een zithouding met de benen naar voren en een zithoogte van 720 mm, en hebben volgens Honda een aantal stijlkenmerken van de GL1800 Gold Wing meegekregen.
De CTX700 en CTX700N, die hun debuut al hebben gemaakt op de februari International Motorcycle Show in Chicago, zullen in Europa op de komende EICMA in Milaan worden gepresenteerd als 2014 model.