Honda CBR1000RR Fireblade derde blade naast SP en SP-2
De geruchten gingen al een tijdje dat Honda op de EICMA in Milaan nog een derde Fireblade zou gaan presenteren, volgens die geruchten een goedkoper instapmodel, maar aan de specificaties te zien is de 'gewone' CBR1000RR Fireblade alles behalve Budget.
Net als de SP en SP-2 is er bij de standaard Fireblade 15 kilo aan gewicht bespaard en levert de fiets een topvermogen van 189 pk, daarnaast is hij uitgerust met Honda’s Selectable Torque Control, Selectable Engine Brake, nieuw ABS, Riding Mode Select System en Power Selector. Technologie afkomstig van de RC213V-S MotoGP replica.
2017 betekent de 25ste verjaardag en de komst van de nieuwe CBR1000RR Fireblade. Honda’s ingenieurs zijn trouw gebleven aan het concept van het allereerste model – gewicht-vermogensverhouding – met een speciale focus op bochtenwerk, acceleratie en remmen. Het verschil tussen de standaard versie en de SP/SP-2 zit 'm in het rijwielgedeelte dat iets minder stijf is, met nu een Showa BPF voorvork en Showa Balance Free Rear Cushion achtershock. Daardoor moet de Fireblade op straat veel gemakkelijker te rijden zijn.
Mr. M. Sato, Large Project Leader (LPL) 17YM CBR1000RR Fireblade:
“Alle 1000 cc sportmotoren zijn toonbeelden van high-performance ontwerpen. Maar voor ons was het belangrijk om ook uit te blinken op het vlak van wendbaarheid en controle van dit type motorfiets. Het doel is om van de Fireblade – waar je er ook mee rijdt – te kunnen genieten onder alle omstandigheden en iets te ervaren wat je niet elke dag meemaakt.
De eerste Fireblade blijft een mijlpaal in onze geschiedenis. En hij heeft ons geïnspireerd om opnieuw het gewicht radicaal te verlagen en het vermogen te laten toenemen. Om tot Next Stage Total Control te komen, hebben we er een elektronica pakket aan toegevoegd dat op alle vlakken de rijder ondersteunt.
Welke belofte kan de Fireblade dan maken aan onze klanten? Zeer eenvoudig – het bieden van puur rijplezier.”