Honda CBR 125R: Pocket Rocket
Met de klappers achter de rug is Honda niet bang om ook de kleintjes wat aandacht te geven. Ook de CBR 125R heeft een nieuwe jas gekregen.
Sinds de introductie vna de CBR125R in 2004 is de machine ongekend populair in sommige landen. De motor biedt een enerverende rijervaring in een klein en handzaam pakket. Voor 2011 kregen de ontwerpers dan ook een eenvoudige opdracht: zorg dat de 125R minstens even makkelijk en hanteerbaar is en geef 'voor de rest zoveel mogelijk kenmerken van de grotere, duurdere machines.
Omdat te bewerkstelligen is het team uit gegaan van hetzelfde blok en geometrie als de oude 125R, maar heeft daar een volledig nieuwe jas voor ontworpen. De nieuwe CBR biedt dan ook een ongekend hoge funfactor en moet alles kunnen wat je met groere motoren ook kunt, maar is tegelijkertijd zeer eenvoudig in gebruik, ideaal voor de beginnende motorrijder.
Wat het uitelrijk betreft zeggen de foto's genoeg. De motor wordt aangedreven door een 124.9cc viertakt éénciinder die er een niet misselijke 9,38 kW uitperst bij 10.000 toeren. Samen met een koppel van 10.1 Nm moet dat garant staan voor de vouwen uit je broek. Het gooi-en smijtwerk wordt in de hand gespeeld door een rijklaargewicht van niet meer dan 136.9 kilo. Het stalen Twin Spar frame houdt de dikke 130 achterband in het juiste spoor. De wielmaten onderstrepen de sportieve ambities van de motor nog eens. En het zou geen Honda zijn als deze niet een bijzonder lage uitstoot zou hebben. Ook aan het milieu is gedacht, dankzij uitgekiende PGM-FI in combinatie met de katalysator drukt de motor een minimale stempel op de buitenlucht.