Zoeken

Honda CB650F en CBR650F: minder is meer

7 november 2013
Honda heeft in Milaan twee nieuwe zesenhalfjes gelanceerd: de naakte CB650F en gekuipte CBR650F. De twee modellen vervangen de huidige 600-uitvoeringen en zijn het toonvoorbeeld van Honda's nieuwe filosofie: dáág topvermogens op papier, hallo bruikbaar koppel van onderuit.

Honda 2014 CB650F

"Zijn ze nou helemaal gek geworden," was onze eerste gedachte nadat de technische gegevens van de nieuwe CB650F en CBR650F werden gepresenteerd. Waar we op z'n minst hetzelfde vermogen hadden verwacht als hun voorgangers, de CB600F Hornet en de CBR600F, hebben de twee nieuwe zesenhalfs topvermogen ingeleverd. En nog niet zo'n klein beetje ook, was de oude zeshonderd goed voor een topvermogen van 101 pk, bHonda 2014 CB650Fij de nieuwe zesenhalf is dat nog maar 86 pk, ofwel een minus van 15 paardenkrachten. Ook het koppel is er bij het nieuwe blok op achteruit gegaan, hoewel de verschillen wel beduidend kleiner zijn: 64 Nm bij de 600 om 63 Nm bij de 650 nu.

Mocht je, net als wij in eerste instantie, denken dat dit geen cijfers zijn om over naar huis te schrijven, dan heb je het volgens Honda toch écht mis. Tijdens de presentatie in Milaan werd het grote nieuws vooral in de kleintjes uitgedrukt. Honda heeft onderzoek onder de Europese motorrijders gedaan, waaruit is gebleken dat 95% van alle motorrijders nooit boven de 5.000 toeren uitkomt. Dus waarom in hemelsnaam een motor ontwikkelen die bij 11.000 toeren de keien uit de straat trekt, als het overgrote deel nooit zoveel toeren maakt.

Met de nieuwe CB650F en CBR650F is Honda dus duidelijk dezelfde weg ingeslagen als de eerder gelanceerde NC700 (nu NC750) en CB500 modellen: vooral een bruikbaar vermogen op straat, gecombineerd met een heel erg gunstig brandstofverbruik. Wat dát zijn het nieuwe sleutelwoorden van Honda geworden. Het nieuwe motorblok, dat zijn 649cc cilinderinhoud heeft verkregen doordat de slag met 3,5 mm is verlengd naar nu 46 mm, wordt door Honda opgegeven voor een verbruik van 1 op 21, wat zondermeer een nette waarde is.

Naast dat het vermogen meer op de real world is afgestemd is ook het rijwielgedeelte iets minder extreem geworden (in zover daar bij de oude zeshonderd modellen sprake van was). Beide modellen hebben een wHonda 2014 CBR650Fielbasis van 1.450 mm (was 1.435 mm), een balhoofdhoek van 25,5° (was 25°) en een naloop van 101 mm (was 99 mm). De naakte versie wordt nu opgegeven voor 206 kg rijklaar, wat bij de gekuipte versie 211 kg is, in beide gevallen een plus van vijf kilo op de schaal.

Qua prestaties mogen de nieuwe zesenhalfs er op papier misschien op achteruit zijn gegaan, waar niet op is bezuinigd is op de looks van beide fietsen, die nog steeds over een stoere uitstraling beschikken die de motorrijders wél aanspreekt. Eerlijk is eerlijk, zowel de CB650F als de CBR650F zien er gelikt uit, en zijn nu bovendien bereikbaar voor bezitters van het nieuwe A2 rijbewijs: van beide modellen zal ook een 35 kW versie op de markt worden gezet. En dat zou wel eens een ijzersterke zet van Honda kunnen zijn.

Honda 2014 CBR650F

De nieuwe zesenhalfjes zullen vanaf het voorjaar 2014 leverbaar zijn, hoeveel ze moeten gaan kosten is nog niet bekend.