Honda 2012 CBR1000RR officieel gepresenteerd
|
We zeiden het een maand geleden al, nadat de eerste beelden van de fiets met dank aan Honda Hong Hong via Facebook waren uitgelekt, dat de 2012 versie van de CBR1000RR Fireblade wel eens eerder dan de EICMA in Milaan officieel zou kunnen worden gepresenteerd. Dit weekend was het inderdaad zover en werd de motor op twee plaatsen tegelijkertijd voorgesteld: op het Bugatti circuit van Le Mans waar dit weekend de 24-uurs van Le Mans wordt verreden en op het Italiaanse circuit van Imola waar dit weekend de 11e ronde van het WK Superbike wordt verreden.
Werd op Le Mans de onthulling van de 2012 Fireblade door Honda TT Legends Endurance coureur John McGuiness gedaan, in Imola ging die eer naar Castrol Honda coureur Jonathan Rea.
Met de 20th anniversary Fireblade heeft Honda naar eigen zeggen voortgeborduurd op het erfgoed van 'total control' waar de Fireblade twee decennia lang bekend om heeft gestaan sinds de allereerste Fireblade in 1991 op de EICMA in Milaan aan het grote publiek werd gepresenteerd. Volgens 2012 CBR1000RR projectleider Hirofumi Fukunaga moet het 20-jarig feestvarken zelfs de meest doorgewinterde ervaren supersport liefhebbers van het bezit van een Fireblade laten genieten, met een intenser genot bij sportief rijgedrag, hetzij op een bochtige weg of op het circuit.
Straffe bewoordingen van Fukunaga-San, die bij de 2012 Fireblade geen grote veranderingen wist door te voeren. Hoewel de motor wel degelijk van kop tot staart onderhanden is genomen en ongetwijfeld tijdens de te verwachten introductie een ellenlange lijst met nieuwe onderdelen de revue zal weten te passeren, zijn door het ontwikkelingsteam geen radicale aanpassingen aan het huidige model gedaan. Tenminste, motorisch gezien. Geen upgrade van het vermogen richting de 200 pk, maar hetzelfde topvermogen van 178 pk bij 12.000 van het 2008 model, geen meerkeuze mappings om het vermogen beter te beteugelen, geen traction control én geen quickshifter, waarmee op het gebied van elektronica Honda duidelijk een andere koers is gaan varen.
Wat motorisch door Honda bij de 2012 Fireblade wel is aangepast, is de mapping van de injectie in het lagere toerengebied, om de motor een progressievere respons bij lage toeren te geven, het gebied waar op straat het meest gebruik van wordt gemaakt. Vooral in het gebied tussen gasstand 25% en volgas moet de vermogensafgifte progressiever zijn geworden,
met als resultaat een beter grip-gevoel van de achterband. De 999cc vier-in-lijn is voorzien van een slipperclutch die van hetzelfde type is als waarmee de RC212V MotoGP racer is uitgerust, maar dat heeft het huidige model ook al.
Tot zover de zaken die door Honda niet werden aangepakt, wat wel door het ontwerpteam onderhanden werd genomen is om te beginnen de styling die voor modeljaar 2012 nét dat beetje dynamischer is geworden. Hoewel nog overduidelijk de 'stompe' neus zijn de lijnen weer wat scherper geworden en heeft de koplamppartij weer meer 600-genen meegekregen. Achter het nieuwe neusje huist een compleet nieuwe digitale tellerpartij, waar de laptimer, versnellingsindicator en toerenteller op vier verschillende manieren kunnen worden getoond. De scherpere lijnen zijn trouwens ook in het kontje terug te vinden, dat eveneens werd vernieuwd. Als laatste werden qua design de wielen aangepast, met nu 12 spaaks gegoten aluminium exemplaren.
Ook de vering is bij het 20th anniversary model flink onderhanden genomen. Zo is de fiets aan de voorzijde nu met een Showa Big Piston Fork uitgerust, waarmee Honda na Suzuki en Kawasaki de derde
Japanse fabrikant is die de 1000cc supersport van Showa's nieuwste voorvork heeft voorzien. De 43 mm upside down voorvork moet vooral een beter gevoel bij het aanremmen opleveren, terwijl bij het uitaccelereren op hobbelig asfalt om eventuele tankslappers in de kiem in de smoren de fiets van een tweede generatie elektronische stuurdemper is voorzien.
Aan de achterzijde werd volgens Honda zelfs iets revolutionairs toegepast. De achtershock mag er in eerste instantie gewoon standaard uitzien, maar is inwendig van een door Honda tot 'Unique Balance Free Rear Cushion' gedoopt systeem voorzien. Het in samenwerking met Showa ontwikkelde systeem beschikt over een dubbel-cilinder ontwerp met een demperzuiger en een interne zuiger. De demperzuiger bevat geen kleppen, de dempende kracht wordt gegenereerd door olie door een aparte dempende component te geleiden. Hierdoor moet volgens Honda een meer constante demping worden gerealiseerd, wat de tractie weer ten goede moet zijn gekomen.
De 2012 Honda CBR1000RR Fireblade zal voor het eerst aan het grote publiek worden getoond op de EICMA in Milaan. Vanaf wanneer de fiets leverbaar is, en hoeveel hij moet gaan kosten, is nog niet bekend.