Zoeken

Hero lanceert Hastur op India Auto Expo

6 februari 2014
Na enkele weken geleden al de nog in ontwikkeling zijnde HX250R te hebben gepresenteerd heeft het Indiase Hero op de Auto Expo in India het doek gelicht van de Hastur, een 620cc staande twin met een heel erg hoog KTM Duke gehalte. Met de Hastur lijkt Hero zich definitief te gaan richten op de Europese en Amerikaanse markt.

Hero Hastur

Toegegeven, ook wij zouden tot voor kort bij het woord Hero eerder aan die lekkere aardbeienjam dan aan 's werelds grootste motorfabrikant Hero Motocorp hebben gedacht. En dat is niet vreemd, want de Indiase motorfabrikant mag misschien op basis van volume 's werelds grootste zijn, in de fabriek werden alleen lichte motorfietsen geproduceerd voor de Indiase en Aziatische markt. Markten waar een 250cc al als 'big bike' wordt aangezien.

Dat is echter de laatste tijd in een rap tempo aan het veranderen. Hero motocorp is een samenwerkingsovereenkomst met Erik Buell aangegaan, waardoor de Indiase motorfabrikant ineens toegang tot de Amerikaanse en Europese markt heeft gekregen. Bovendien draait in eigen land de economie ook bijzonder goed, waardoor ook daar de vraag naar zwaardere motorfietsen begint te groeien.

Aanschouw deze Hero Hastur, een niet alleen voor Indiase begrippen vette naked, die zowel qua looks als specs op de Europese markt niet zou misstaan. De Hastur wordt aangedreven door een in Hero's eigen huis ontwikkelde 620cc paralleltwin, die wordt opgegeven voor een topvermogen van 80 pk bij 9.600 tpm en een koppel van 72 Nm bij 7.750 tpm. Dan komt Yamaha's 689cc MT07 met z'n 75 pk en 68 Nm koppel er maar bekaaid vanaf.

Om nog maar te zwijgen van de looks, waar bij diezelfde MT07 het El Cheapo gehalte nog zelfs door Vincent Bijlo direct zal worden opgemerkt, ziet deze Hastur er zonder twijfel übervet uit. Het oranjegekleurde stalen buizenframe mag misschien van KTM zijn gejat, het geeft de Hastur wél z'n agressieve uitstraling.

Aan de voorkant is een instelbare 43 mm upside down voorvork gemonteerd, terwijl aan de achterkant een instelbare monoshock is toegepast. De Hustar is op Perilli Diablo Rosso II banden gezet. Twee 300 mm remschijven met radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen moeten de fiets tijdig tot stilstand zien te brengen.

De naked heeft verder een afschroefbaar aluminium subframe, dubbele koplampen met LED stadslichten en geïntegreerde LED knipperlichten, terwijl ook het achterlicht LED is uitgevoerd.

Nog niet genoeg voor je? Afgezet tegen het 160 kilo rijklaar gewicht van deze Hero is de MT07 met z'n 182 kilo een leopardtank, die ook never nooit een topsnelheid van 240 km/u zal halen. Wat de Hero Hastur probleemloos zal doen, als we de technische gegevens mogen geloven.