Zoeken

Hero HX250R: CBR250R killer

30 januari 2014
De samenwerking tussen Erik Buell en Hero begint ook voor de Indiase motorfabrikant vruchten af te werpen. In India is door Hero de HX250R supersport onthuld, die in samenwerking met EBR is ontwikkeld en via het EBR netwerk buiten India zal worden gedistribueerd.

Hero HX250R

De in samenwerking met EBR ontwikkelde Hero HX250R zal het nieuwe vlaggenschip van de Indiase motorgigant moeten gaan worden. De 249cc ééncilinder ziet er zonder meer gelikt uit en heeft voor Hero ongetwijfeld als doel de CBR250R van voormalig partner Honda naar de kroon te steken.

Ten opzichte van die CBR250R heeft de HX250R met een boring x slag van 81 mm x 48,5 mm een iets grote boring en iets kortere slag, waardoor de motor meer toeren moet kunnen maken. Volgens Hero is de van benzine-injectie voorziene ééncilinder goed voor een vermogen van 31 pk bij 9.000 toeren, waar de CBR250R het met slechts 26 pk bij 8.500 toeren per minuut moet doen.

Ook wat het rijklaargewicht betreft geeft de HX250R de CBR250R het nakijken: tegenover de 138 kilo van de HX250R zet de CBR250R 161 kilo op de schaal. Ook dat is een behoorlijk verschil, wat de pk/gewichtsverhouding tussen beide modellen nóg extremer maakt: 0,225 pk/kg (HX250R) om 0,161 (CBR250R).

De HX250R is verder van een 37 mm telescoop voorvork en een monoshock achterveer voorzien, waarbij die laatste voor wat de veervoorspanning betreft in vijf standen instelbaar is. Een gecombineerd remsysteem met 300 mm remschijf en 3-zuiger remklauw voor en een 220 mm remschijf achter moet de Hero tijdig tot stilstand brengen. ABS is optioneel.

Hero heeft de launch van de HX250R bevestigd voor het volgende fiscale boekjaar, maar volgens Indiase connaisseurs zou dat uiteindelijk best naar begin 2015 kunnen worden verschoven, gezien de vele updates die Hero voor dit jaar nog in de pijplijn heeft.