Harley-Davidson breidt Sportster familie uit met Roadster
De nieuwe Roadster, die centraal staat in Harley-Davidson’s huidige Live Your Legend-marketingcampagne, heeft net als de Dark Custom line-up minimalistisch design dat geïnspireerd is op klassieke racemotoren en hedendaagse, gestripte customs. Het profiel is een ode aan Sportsters uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw.
Brad Richards, Harley-Davidson Director of Styling:
Sinds zijn introductie in 1957 heeft de Harley-Davidson Sportster bewezen zich keer op keer opnieuw te kunnen uitvinden, en de Roadster schrijft een nieuw hoofdstuk in dat toch al dikke boek. We zagen onze klanten ontzettend veel verschillende dingen doen met de Sportster. De Roadster is een mengelmoes van al die stylingrichtingen, maar de bedoeling was een echte rijdersmotor te bouwen: een Sportster die rank en krachtig is en jou als rijder echt met het asfalt verbindt.
We wilden de Roadster wat DNA van de high-performance KHR-modellen uit de jaren vijftig geven, en wat van de speciaal voor de drag strip geprepareerde Sportsters. Die bikes hadden spatborden die tot aan de steunen gechopt waren en een smalle brandstoftank. Ze waren gestript tot de pure essentie om ultieme performance te garanderen.
De Roadster levert volgens Harley moderne performance dankzij de combinatie van nieuwe velgen en banden met premium veringcomponenten en een luchtgekoeld 1200 cc V-Twin-motorblok dat over een krachtig middengebied beschikt. De offset-gespleten 5-spaaks gegoten aluminium wielen – 19-inch voor en 18-inch achter – zijn speciaal ontwikkeld voor de Roadster en zorgen voor een gebalanceerde, sportieve uitstraling.
Ben McGinley, Harley-Davidson Industrial Designer:
De wielen zijn geïnspireerd op de klassieke gevlochten spaakvelgen en zijn de meest complexe wielen de we ooit hebben gemaakt. De verstrengelde spaken lopen uit naar tegengestelde zijden van de velg, wat een waanzinnig visueel effect geeft. Deze wielen zijn bovendien bijzonder licht voor dit formaat, wat bijdraagt aan de handling performance van de Roadster.
Ten opzichte van de Sportster is de vering van de Roadster verbeterd met een nieuwe 43 mm upside-down single-cartridge voorvork met tri-rate veren. De achtervering heeft gasgeladen emulsie coil-over schokbrekers met tri-rate veren. Dankzij de verstelbare veervoorspanning heeft de vering een grotere veerweg dan elke andere Sportster: 115mm voor en 80mm achter. Aan de voorkant zijn dubbele 300mm zwevende remschijven voorzien.
De Roadster plaatst de rijder in een agressieve rijhouding dankzij het nieuwe low-rise stuurtje en de centraal geplaatste voetbedieningselementen die het gewicht van de rijder mooi centraal boven de klassieke 12,5 liter Sportster-tank houden. Geheel in lijn met de gestripte stijl van de Roadster is het achterspatbord een kleine 40mm ingekort ten opzichte van eerdere bobber Sportster-spatborden.
De gesleufde belt guard en demperschildjes zijn een knik naar de gaten die in race-bike componenten gemaakt worden voor gewichtsreductie, en de enkele klok die laag voorin de kroonplaat zit, heeft een analoge tachometer met een digitale speedometer. De knipperlichten achter zijn direct op de spatbordsteunen gemonteerd en een nieuwe kentekenplaathouder, een nieuwe achterlichtmodule en het fastback zadelontwerp geven de achterkant van de bike een strakke en opgeruimde look.
McGinley:
De lijnen van het zadel lopen mooi door in het korte achterspatbord.. Het zadeldek heeft een serie pads die geïnspireerd zijn op klassieke leren motorjacks, en de achterkant van het zadel is ontworpen als passagierszitje, wat de Roadster nog veelzijdiger maakt.
De Harley-Davidson Roadster is leverbaar in vier kleurencombinaties: Vivid Black met een charcoal denim pinstripe, Black Denim met een rode pinstripe, Velocity Red Sunglo met een rode pinstripe, en two-tone Billet Silver/Vivid Black met een bordeauxrode pinstripe.