Harley breidt Softail familie uit met Breakout
Zoals zijn illustere voorganger de CVO (Custom Vehicle Operations, de gelimiteerde productiefietsen die door het Screamin’ Eagle Twin Cam 110B-motorblok worden aangedreven) Breakout 2013, is de styling van de Breakout minimalistisch, strak en erop gericht zoveel mogelijk van het blok en de wielen zichtbaar te laten.
De Breakout wordt aangedreven door het Twin Cam 103B motorblok, dat - net als alle andere onderdelen - in glanzend chroom en hoogglans zwart is afgewerkt. De hoogglans zwarte afwerking vind je ook op de nieuwe gegoten aluminium olietank, de voorvork, de demperschildjes en het stuur. De cruiser staat laag en relaxt op een brede 240 mm achterband, visueel in balans gehouden door de dikke voorvork en de gechopte spatborden.
De voorvork is 49 mm breder dan eerdere FX Softail modellen gemaakt, om ruimte te maken voor een 130 mm brede voorband. Om de lijnen van Breakout goed laag te houden is de snelheidsmeter op de stuurverhoger gezet en is de benzinetank van een zwarte leren strip voorzien die de naad bedekt. Verder zit op de tank een verchroomde cover, die net hoog genoeg is om daar de lopende kabels weg te werken. Het gebogen stuur is nieuw en moet voor een agressieve zithouding zorgen.
Kirk Rasmussen, Harley-Davidson Styling Manager:
Met de Breakout zijn we naar de essentie van motorrijden gegaan, wat betekent dat we de nadruk hebben gelegd op de aandrijving en de wielen. Het zwart-met-chromen blok knalt echt uit het midden van de motor. En om de wielen flink te laten opvallen, hebben we de spatborden gechopt. We wilden zoveel mogelijk rubber laten zien om de Breakout die ruige, brute uitstraling te geven.
De Gasser-wielen zijn nieuw en speciaal ontworpen voor de Breakout. We zijn altijd gek geweest van die Gasser dragrace-wielen uit de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Onze wielen zijn dan ook geïnspireerd op die classics. Elk wiel heeft tien halfronde spaken. De hoogglans poedercoating is om en om op de spaken en op de velgrand weggeschuurd, zodat het aluminium onder de verf vandaan komt.
Het Softail-chassis doet denken aan de strakke lijnen van een ouderwets hardtail-frame, maar biedt toch achtervering door de spiraalvormige schokbrekers die onzichtbaar, horizontaal zijn geplaatst binnen het frame. De Breakout is voorzien van ABS en het standaard geïnstalleerde Harley-Davidson alarmsysteem.
Prijs en levertijd zijn nog niet bekend.