Gerucht: 200 pk Ducati superbike in 2012 UPDATE!
Het 2011 seizoen moet nog gaan beginnen, maar de eerste geruchten doen op Internet al de ronde over een nieuwe Ducati superbike, die in 2012 de huidige 1198 moet gaan vervangen. Gesproken wordt over een fiets met carbon monocoque frame die 20 pk meer en 10 kilo minder heeft dan de huidige machine.
Het is geen publiek geheim dat in Italië in het diepste geheim wordt gewerkt aan een opvolger van de huidige 1198, maar hoe de fiets er qua techniek uit zal komen te zien is vooralsnog de vraag. Het biedt in ieder geval ruimte aan speculanten die beweren - al dan niet met 'inside information' te weten wat we in 2012 van de Italianen kunnen verwachten.
Zo zal Ducati's nieuwe superbike volgens onze Britse collega's van Visordown (het voormalige TWO magazine) worden aangedreven door een compleet nieuw ontwikkelde V-Twin met zwaar oververkante boring/slag verhouding, ofwel een ultrakorte slag en grote boring. Het door de Italianen tot Superquadrata (wat oververkant betekent) gedoopte motorblok werd door Ducati al ontwikkeld voor toepassing in de MotoGP, maar moest uiteindelijk het veld ruimen voor de V4. Bij het Amerikaanse weblog Asphaltandrubber gaan ze nog een stap verder door te stellen dat die motor 20 pk sterker zal zijn dan de huidige 1198, waarmee het vermogen van de tweecilinder op hetzelfde niveau komt als de huidige ZX-10R en S1000RR.
Ook wordt gesuggereerd dat de Superquadrata in een carbonfiber monocoque chassis zal worden opgehangen, dat niet zozeer een frame is maar meer een airbox waar alle andere delen aan zijn opgehangen. Het motorblok maakt daarbij als dragend deel uit van het rijwielgedeelte. Zo zal een deel van de monocoque de cilinderkop met het balhoofd verbinden terwijl een ander deel het carter met de achterbrug verbindt. Ofwel, een soortgelijke constructie als Ducati bij de GP9 en GP10 MotoGP racers heeft toegepast. Volgens de Amerikanen zou de fiets zo'n 20 pond (iets meer dan 9 kilo) lichter zijn dan de huidige 1198.
Vooralsnog is het allemaal speculaas, want niet verkeerd is rond de tijd van Sinterklaas, maar er zou best wel eens een kern van waarheid in kunnen zitten. Het is in ieder geval een interessante ontwikkeling die we op de voet zullen blijven volgen.
Bron: Visordown en Asphaltandrubber
Update:
We hadden het artikel nog maar koud gepubliceerd toen we vanuit Italië uit betrouwbare bron (de om begrijpelijke redenen anoniem wenst te blijven) aanvullende informatie kregen over Ducati's ophanden zijnde nieuwe Superbike.
Volgens de insider is Ducati volop bezig aan een compleet nieuw concept, dat een ware revolutie zal gaan betekenen op supersport gebied. Het probleem van de huidige 1198 is dat het concept van de L-Twin in een trellis buizenframe compleet is uitontwikkeld binnen de huidige reglementen van het SBK en er geen ruimte meer is voor verbetering. Hetgeen op circuits het afgelopen jaar al pijnlijk duidelijk is geworden, waar menig klantenfiets sneller was dan de échte Corsa fietsen. Dat was in het verleden wel anders.
Om de nieuw ingeslagen weg te begrijpen moet eerst duidelijk worden gemaakt waarom de huidige 1198 aan het eind van zijn Latijn zit. De motor is qua concept nog steeds gelijk aan de 851 waarmee Ducati het SBK avontuur alweer meer dan twintig jaar geleden begon en al die tijd redelijk succesvol is geweest. Doordat Ducati gebruik maakte van een L-Twin (één staande en één naar voren liggende cilinder) in een trellis buizenframe was men beperkt in de mogelijkheden.
Zo vergt een L-Twin qua inbouw meer ruimte, wat door Ducati moest worden gecompenseerd door toepassing van een korte achterbrug, en daar zit 'm de kern van het probleem. Een korte achterbrug biedt namelijk minder tractie dan een lange achterbrug (waar alle Japanse fietsen de laatste jaren op zijn overgestapt). Hetgeen Ducati het afgelopen jaar in het SBK pijnlijk duidelijk werd. Haga klaagde het hele jaar over gebrek aan mechanische tractie, met als resultaat óf teveel wielspin óf te veel ingrijpen van Ducati's uitstekende magnetti-Marelli Traction Control systeem wat weer een verlies aan vermogen betekende.
Kort gezegd was het binnen het huidige concept onmogelijk geworden het in de loop der jaren enorm gegroeide vermogen van de Twin nog op het asfalt te krijgen. Daarnaast heeft een dikke hoogvermogende Twin om goed te kunnen ademhalen een behoorlijk grote airbox nodig (minimaal 9x de cilinderinhoud) wat het huidige trellis buizenframe onmogelijk maakte. Om dus verder te kunnen komen in het SBK moest men bij Ducati uit een compleet nieuw vaatje gaan tappen.
Tot zover de oude fiets, nu het nieuws. Onze insider wist te bevestigen dat bij Ducati inderdaad een nieuwe Twin is ontwikkeld en dat men gaat afstappen van het trellis buizenframe. Net als de MotoGP racers gaat de nieuwe SBK fiets gebruik maken van een monocoque constructie waarvan nog niet bekend is of deze uit carbonfiber of aluminium wordt vervaardigd. Momenteel worden beide constructies getest, maar omdat de fiets ook op straat zal moeten rijden zal naar verwachting Ducati voor de aluminium optie kiezen.
Voordeel van deze constructie is:
-
ze kunnen met een kortere wielbasis rijden en met langere achterbruggen, net als de Japanners.
-
ze hebben megaplaats om megagrote airboxen te plaatsen om de twin van voldoende adem te voorzien.
-
ze lossen meteen een ander SBK probleem op: de benzinevoorraad kan groter, zonder een grotere tank 'op een frame' te hoeven monteren. Het monocoque design biedt plaats genoeg om de tank 'in het frame' te kunnen monteren.
Ducati heeft dus ingezet op een monocoque constructie, die lichter en compacter is dan het huidige concept en ruimte biedt voor de korte wielbasis, lange achterbrug en grotere benzinetank (daar waar je 't gewicht wilt hebben). Al in maart 2010 was op Motorfreaks te lezen dat Ducati hiervoor patent had aangevraagd, en ook toen vroegen wij ons af of dit de basis zou zijn van Ducati's nieuwe Superbike.
Het nieuwe monocoque concept biedt tevens nieuwe mogelijkheden voor een V-Twin (inderdaad, geen L-Twin meer) krachtbron, die nog steeds een desmodromische vierklepper is, maar waarvan de slag ultrakort zal zijn. Volgens onze insider heeft de twin, die geen Testastretta (wat smalle kop betekent) maar Superquadrata (wat oververkant betekent) zal gaan heten, een slag van slechts 60,6 mm, wat aanzienlijk korter is dan de 67,9 mm van de huidige 1198. Een korte slag betekent hogere toerentallen, en hogere toerentallen staat weer gelijk aan meer vermogen.
Onze insider wist tevens te vermelden dat Ducati al ver gevorderd is met de nieuwe fiets. In 2011 zal door de fabriek volop worden getest, waarna de motor eind volgend jaar op de 69e EICMA in Milaan zal worden gepresenteerd. In 2012 zal Ducati met de nieuwe Superquadrata weer zijn opwachting weer gaan maken in het SBK.