Gerg Group Sharker: gehaaid ontwerp
Obelix zei het vroeger al: "rare jongens, die Duitsers." Als teken van hun kunnen werd bij de Gerg Group deze Sharker ontwikkeld. Een motor waar we op zich hartelijk om hadden kunnen lachen, ware het niet dat dit geen concept maar een daadwerkelijk prototype betreft.
Mocht de naam Gerg Group je niets zeggen, het Duitse bedrijf werd in 1984 in Hohenthann, zo'n 30 km ten zuid-oosten van Munchen, opgericht door Blasius Gerg. In eerste instantie richtte men zich op het vervaardigen van modellen en prototypes voor de autoindustrie, inmiddels is het bedrijf daarnaast uitgegroeid tot een vaste toeleverancier van de automotive industrie en Formule 1, onder andere met speciale carbon onderdelen.
Om hun kennis en kunde op tweewielers los te laten werd door het team van de Gerg Group deze Sharker ontwikkeld, een lichtgewicht self-supporting carbonfiber monocoque motorfiets. Volgens de Duitsers werd de nieuwste innovatie en technologie in dit project geintegreerd om een unieke mobiliteits ervaring te creëren.
En eerlijk is eerlijk, wat dát betreft hebben ze zondermeer gelijk, want uniek is deze Sharker zondermeer te noemen. En niet alleen qua uiterlijk, zo zijn stuur en zadel continue binnen 30 seconden instelbaar voor een maximaal aanpasbare zitpositie, is het remvloeistofreservoir in de spiegel geintegreerd en heeft de fiets naafbesturing.
De Sharker heeft een gewicht van 140 kg en heeft een 140 Pk sterke aandrijving, goed voor een acceleratie van 0-100 in 4 seconden en een topsnelheid van 200-280 km/u, afhankelijk van de eindoverbrenging. Schakelen gaat via een elektromagnetische stuurknopbediening in combinatie met een quickshifter.
Nog niet voldoende innovatie? Starten doet de Sharker zonder sleutel, maar via een persoonlijke pincode, voor wat betreft de achterrem werd gekozen voor een 'Mick Doohan' duimrem.
Eerlijk is eerlijk, qua technologie is deze Sharker nog geeneens zó verkeerd. Nu alleen nog een design dat ook buiten een Batman film gezien zou kunnen worden en het zou daarwerkelijk een succes kunnen worden.