Foggy Petronas FP1 alsnog in de verkoop
Voor diegenen die het inmiddels alweer vergeten zijn willen we het nog kort even samenvatten. Begin deze eeuw maakte het in Maleisie gevestigde Petronas haar opwachting in het WK Superbike met een nieuw ontwikkelde 900cc driecilinder die oorspronkelijk voor de MotoGP was ontwikkeld. Uniek aan de Petronas driecilinder was de tegengesteld roterende krukas en andersom gemonteerde cilinders, met inlaat voor en uitlaat achter.
Het Suter-Petronas MotoGP project bleek echter geen haalbare kaart, waardoor Petronas zich ging richten op het SBK, en waarvoor niemand minder dan Carl Fogarty als teammanager werd aangetrokken. In tegenstelling tot de MotoGP is het SBK kampioenschap echter gebaseerd op productiemachines, waardoor een kleine serie van 150 stuks moest worden geproduceerd om aan de homologatie-eisen van het WK Superbike te voldoen.
Nu was de productie van 150 motoren voor het financieel krachtige Petronas geen enkel probleem, de verkoop van de machines was daarentegen een heel ander verhaal. Naast homologatiekosten voor de lokale marken is een netwerk van dealers essentieel, en moet je als fabriek ook je aftermarket en reserve-onderdelen (welke wettelijk tot 10 jaar na productiedatum verkrijgbaar moeten zijn) goed voor elkaar hebben.
De 150 benodigde motoren werden in twee batches geproduceerd, de eerste serie van 75 stuks bij het Britse MSX dat ook nauw betrokken was bij het MotoGP project, de tweede serie van 75 stuks werd bij Petronas geproduceerd. De in Engeland geproduceerde serie werd nooit naar Maleisie verscheept, zestig stuks werden in een loods in Essex opgeslagen. Hoewel nooit officieel bevestigd wordt veelal aangenomen dat de wettelijke problematiek omtrent homologatie voor de lokale markten voor Petronas reden is geweest de eerste serie van 150 FP1's nooit in de verkoop te nemen. Blijkbaar was niet verkopen goedkoper dan een compleet netwerk opzetten.
Tien jaar na datum is echter in Maleisie een nieuwe firma opgericht, die de 150 machines alsnog wil gaan verkopen. In hoeverre Momoto alle motoren uit die eerste serie heeft gekocht is niet duidelijk, op de website staat enkel informatie omtrent de tot 'Prize Fighter' MM1 gedoopte machine vermeld. Momoto's ambitie gaan bovendien verder, op de website wordt ook melding gemaakt van een tweede naakte model, genaamd de Cafe Racer.
Momoto wil de motor in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Amerika en Japan gaan verkopen, die volgens het bedrijfsplan als collector's items van hoge waarde zullen worden vermarkt. Een kiloknaller zal 't dus zeker niet gaan worden.