Zoeken

Europese typegoedkeuring voor Suzuki Burgman Fuel Cell

24 maart 2011
Suzuki is een stap dichter bij de lancering van de Burgman Fuel Cell. De milieuvriendelijke brandstofcel aangedreven motorscooter, die momenteel volop testwerk in Europa ondergaat, heeft recentelijk een volledige Europese typegoedkeuring gekregen.

 

Of we het leuk vinden of niet, er gaat natuurlijk een moment komen dat oliebronnen zijn uitgeput en we aangewezen zijn op andere aandrijvingen dan de huidige verbrandingsmotor. Ook de -met dank aan de Nederlandse regering- enorm gehypte hybride aandrijving zal dan geen uitkomst meer bieden, evenals de elektrische aandrijving die bij massaal gebruik het stroomnet al snel zal overbelasten.

Het enige échte alternatief op de verbrandingsmotor is daardoor de brandstofcel motor, die welliswaar ook door een elektromotor wordt aangedreven maar waarbij de stroomvoorziening wordt geregeld door een brandstofcel waar waterstof (H2) een chemische reactie met zuurstof (O2) aangaat. Dit proces levert warmte op die in de brandstofcel wordt omgezet in energie. Naast het feit dat de brandstofcel krachtbron in zijn eigen stroomvoorziening voorziet kan het benodigde waterstofgas uit diverse stoffen worden gewonnen (het is zelfs vaak een restgas) en produceert de brandstofcel slechts water als afvalstof.

De Suzuki Burgman Fuel Cell is uitgerust met een lichte, compacte brandstofcel en een waterstoftank die veilig tussen het frame gemonteerd is. Een hulpaccu zorgt tijdens het afremmen en rijden op lage snelheid voor opslag van energie die anders verloren zou gaan. Uitgaande van een constante snelheid van 30 kilometer per uur, komt de actieradius op zo’n 350 kilometer. Dit moet de Burgman Fuel Cell tot de ideale motorscooter voor in het woon/werk- of stadsverkeer maken.

Met het verkrijgen van de Europese typegoedkeuring is Suzuki nu ook volop begonnen met de eerste duurtests op de openbare wegen in Europa. Wanneer Suzuki de Burgman Fuel Cell op de markt wil gaan zetten is echter nog niet bekend.