Eerste officiele foto's EBR 1190RS
Toen Erik Buell nog werkzaam was bij Harley-Davidson was het al zijn plan geweest om de 1190RS nog voor de lancering van de 1125R op de markt te zetten, als benchmark voor Buell en om in te kunnen zetten als effectieve Superbike racer, zo verklaarde Erik Buell het afgelopen jaar al tegenover het Amerikaanse e-zine Hellforleathermagazine.com. Volgens Erik zouden zaken heel anders zijn gelopen als Buell eerst de 1125RR als 1190 Superbike had gelanceerd (en geracet) en pas daarna de 1125R had uitgebracht, als meer toersportieve fiets met hogere clipons, een grotere kuip en zadeltassen.
De nieuwe 1190RS is gebaseerd op de Erik Buell Racing 1190RR Supebike racer, die wordt opgegeven voor een vermogen van 185 pk aan het achterwiel. Naar verluid zou deze eerste straatlegale fiets van Erik Buell sinds het beëindigen van Buell door Harley-Davidson zo’n 10 tot 15% minder vermogen moeten hebben, wat neerkomt op een vermogen van zo’n 180 pk aan de krukas.
De motor is technisch gezien identiek aan de 1125R, maar dan voorzien van een compleet nieuwe styling en dure componenten als Öhlins vering en carbonfiber kuipwerk. De 1190RS wordt aangedreven door hetzelfde Rotax blok als in de 1125R, maar dan door Erik Buell omgebouwd tot 1190 versie. Veel van de exclusieve - en wederom dure - onderdelen die Buell heeft gebruikt voor tuning van de 1190R Superbike racer zijn ook in het 1190RS motorblok terug te vinden, waardoor de fiets na z’n homologatie snel en relatief goedkoop tot superbike racer is om te bouwen.
Zoals we in eerdere berichtgeving al wisten te melden zal deze eerste Carbon Edition slechts in beperkte oplage van 100 units worden gebouwd, waarbij moet worden gedacht aan een prijskaartje van rond de $40.000. De eerste motoren zullen naar verwachting ergens in maart kunnen worden uitgeleverd.