Zoeken

Ducati Scambler: Back to Basic

2 oktober 2014
Veertig jaar nadat de productie van de oorspronkelijke Scrambler werd gestopt heeft Ducati het model een nieuw leven ingeblazen. De Scrambler, die in vier verschillende varianten op de markt wordt gezet, is echter geen retro motor, maar een interpretatie van hoe de motor er vandaag uit zou zien als de productie nooit was gestopt.

Ducati 2015 Scrambler Icon

Het presenteren van het nieuwe Ducati Scrambler merk betekent voor ons het openen van deuren naar een geheel nieuwe, fascinerende en absoluut hedendaagse wereld. We hebben een iconische motorfiets, die voor meer dan 50 jaar deel uitmaakte van onze geschiedenis, opnieuw geïnterpreteerd en op een volledig moderne manier, ontworpen en gebouwd alsof we nooit gestopt zijn met het maken van de Ducati Scrambler. De vier motoren van de Ducati Scrambler familie vertegenwoordigen een startpunt van een pad naar personalisatie die elke Ducati Scrambler een unieke, vrijgevochten motor zal maken, zo individueel als de persoon die de motor zal rijden.

Bij Triumph zullen verschillende mensen best wel zenuwachtig zijn geweest toen met deze woorden op de Intermot in Keulen de langverwachte en via social media de afgelopen maand flink gehypte nieuwe Scrambler door Cristiano Silei, Vice President of Sales and Marketing van Ducati Motor Holding werd gepresenteerd.

Met de Scrambler grijpt Ducati terug naar de pure essentie van motorrijden: twee wielen, een tank en een stuur. En uiteraard een motorblok, waar in dit geval is gekozen voor hDucati 2015 Scrambler Urban Enduro
De Scrambler Urban EnduroDucati 2015 Scrambler Full Throttle
De Scrambler Full Throttle
Ducati 2015 Scrambler Classic
En de Scrambler Classic, waar zonodig weer iemand met z'n camera in beeld moest lopen
et luchtgekoelde 803 cc tweekleps motorblok dat we al kenden van de Monster 796, goed voor een vermogen van 75 pk bij 8.250 toeren en een koppel van 68 Nm bij 5.750 toeren per minuut. Nu kenden we die essentie al van de Triumph Bonneville, maar Ducati heeft dat met de Scrambler in één klap voor een breder -en vooral ook jonger- publiek toegankelijk gemaakt.

Terug naar het volgens Ducati ontworpen om simpel en toegankelijk te zijne motorblok, dat ten opzichte van de Monster inwendig is opgefrist voor een soepelere acceleratie over het hele toerenbereik. Net als de vloeistofgekoelde vierkleps motoren heeft ook het Desmodue motorblok nu een 11° klepoverlap en is de onderhoudsinterval op 12.000 kilometer gezet.

De Desmodue L-Twin is gemonteerd in een Trellis buizenframe, waar aan de voorkant een 41 mm Kayaba upside down en aan de achterkant een aluminium achterbrug met monoshock achterveer is gemonteerd. Dankzij de veerwegen van 150 mm en de nieuwe Enduro-type Pirelli MT60RS banden in de maten 110/80 ZR 18” voor en 180/55 ZR 17” achter, die speciaal voor de Scrambler zijn ontwikkeld, moet geen ondergrond voor de Scrambler te gek zijn: van de stadse infrastructuur tot eenvoudige offroad wegen.

Volgens de Italianen moet de mix van comfort en performance de Scrambler uniek hebben gemaakt, waardoor er overal en altijd het maximale uit te halen is. De wielbasis van 1.445 mm, balhoofdhoek van 24° en naloop van 112 mm zijn daar ook op aangepast. Dankzij z’n vriendelijke zithoogte van 790 mm moet de motor voor iedereen gemakkelijk te rijden zijn. De druppelvormige benzinetank heeft een inhoud van 13,5 liter.

De Scrambler wordt in 4 verschillende versies op de markt gezet, de standaard Icon in de kleuren rood en geel en drie speciale versies: Urban Enduro, Full Throttle en Classic, waarbij de nadruk meer op offroad, flat-track racing en retro-klassiek is gelegd.

Ducati 2015 Scrambler

De standaard versie gaat in Nederland voor € 9.290 (€ 9390 voor de gele) over de toonbank, voor de Special Editions moet € 10.790 worden neergelegd. De Scrambler is vanaf medio februari leverbaar, in november zal nog een complete lineup van aftermarket goodies worden gepresenteerd.