Zoeken

Ducati onthult Multistrada 950

8 november 2016
Ducati heeft een lang geanticipeerde kleinere versie van de Multistrada 1200 onthuld. De Multistrada 950 is echter meer dan alleen een '1200 met 937' blok. Met een 19" voorwiel is de Multistrada 950 duidelijk meer offroad georiënteerd.

 

De Multistrada 950 wordt aangedreven door het bekende 937cc L-Twin motorblok, dat we al kennen van de Hypermotard en Hyperstrada 939 en de nieuwe Supersport, die op de Intermot in Keulen al werd onthuld.

De nieuwe 'kleintje Multistrada' combineert features van de Multistrada 1200 en 1200 Enduro en heeft de 'lichtste' elementen van beide modellen genomen. Het vooraanzicht met kenmerkende koplamp, snavel, instelbaar windscherm en de tank is van de Multistrada 1200 overgenomen. Het zadel met smalle middensectie en het duozitje, de handgreep achter, het ontwerp van de uitlaat en de swingarm en de afmeting van de wielen kwam van de Multistrada 1200 Enduro.

De 937cc Testastretta 11° L-Twin levert een topvermogen van 113 pk bij 9.000 toeren en een maximum koppel van 96,2 Nm bij 7.750 toeren per minuut en heeft een onderhoudsinterval van elke 30.000 kilometer. De tractie controle is in 8 standen instelbaar, te kiezen valt uit 4 rijmodi (Sport, Touring, Urban en Enduro), met bijbehorende stand van tractie controle en ABS.

Wat rijwielgedeelte betreft heeft de Multistada 950 een 48 mm upside down voorvork met 170 mm veerweg, die volledig instelbaar is. Achteren is een Sachs monoshock met progressief gewonden veer gemonteerd die eveneens volledig instelbaar is, ook hier is de veerweg 170 mm. Standaard zijn Pirelli Scorpion Trail II banden gemonteerd, voor 19" en achter 17".