Ducati onthult 899 Panigale
Hoewel de kleinere versie van de 1199 Panigale geheel in lijn ligt met de geschiedenis van Ducati's Superbike familie, waar sinds de lancering van de 916 alweer twintig jaar geleden er altijd een kleinere variant op de markt is geweest: de 748, 749 en 848. Motoren die slechts in detail afweken van hun grotere broer, m
aar prijstechnisch wel beduidend scherper op de markt werden gezet en daarmee een breed publiek aan wisten te spreken, die wel gescharmeerd waren van de looks, maar niet over de bijbehorende knip met geld beschikten.
Juist dat laatste zou volgens Ducati de reden zijn geweest dat er geen kleine versie van de 1199 Panigale te verwachten zou zijn, omdat het hele elektronicapakket de ontwikkelingskosten zó zou opdrijven dat de mini-Panigale prijstechnisch nagenoeg op hetzelfde niveau als de dikke fiets zou komen. Dat tijdens de launch van de 1199 Panigale Ducati ons zand in de ogen wist te strooien en er op de achtergrond al wél op hard aan de 899 Panigale werd gewerkt kan erop duiden dat de Italianen andere manieren hebben gevonden om geld te besparen.
Bovendien is er een nieuwe markt aan het ontstaan, van sportieve rijders die nog steeds gecharmeerd zijn van een supersport, maar de huidige 1000+ generatie té veel van het goede zijn gaan vinden. Een markt waar MV Agusta ook op in is gesprongen met de nieuwe F3 800.
Het grootste verschil tussen de 1199 Panigale en 899 Panigale is direct te zien: de kleinere broer is voorzien van een dubbelzijdige achterbrug, waarmee de Italianen afwijken van de geest van de vorige kleinere broers, die altijd qua looks exact hetzelfde zijn geweest. Waarom Ducati voor deze optie is gegaan ontgaat ons geheel, het lijkt ons juist duurder om een nieuwe achterbrug te ontwikkelen dan iets te gebruiken dat toch al op de plank ligt. Nu is een dubbelzijdige achterbrug wel goedkoper te produceren en zijn er minder dure lagers vereist, dus daar zou voor wat de kosten betreft de winst in kunnen zitten. Bovendien misstaat de dubbele brug de 899 Panigale niet, hoewel de die-hard Panigale fans daar ongetwijfeld anders over zullen denken.
Net als de 1199 Panigale is ook de 899 Panigale volhangen met elektronica: een in drie standen instelbaar ABS, de Ducati tractiecontrole (DCT), de Ducati quickshifter (DQS), de Engine Brake Control (EBC) en ride by wire met drie verschillende rijmodi, waarbij in Race en Sport de volle 148 pk beschikbaar is - met in Sport stand een vriendelijkere gasrespons - en in Wet modus het vermogen tot 110 pk is ingeperkt. Opmerkelijk is trouwens dat voor de 899 Panigale door Ducati opnieuw een compleet nieuw motorblok is ontwikkeld, met een nieuwe boring x slag die geen enkele overeenkomst heeft met het 821 blok van de Hypermotard, het 848 blok van de Streetfighter en het 1199 blok van de 1199 Panigale.
Het enige waarmee de 899 Panigale niet is uitgerust is de volledig elektronisch geregelde vering van de 1199 Panigale S: de 899 is aan de voorkant met een volledig instelbare Showa Big Piston Front (BPF) uitgerust, terwijl aan de achterkant een eveneens volledig instelbare Sachs achtershock is geplaatst. In tegenstelling tot de 1199 Panigale is bij deze 899 Panigale de veerkarakteristiek van de achtershock niet instelbaar tussen progressief en lineair, maar zul je het met de progressieve setup moeten doen. Het monocoque frame is in basis gelijk aan de 1199, maar dan toegespitst op deze 899. Ten opzichte van de 1199 heeft de 899 een iets stijlere balhoofdhoek van nu 24° (24,5° bij de 1199), iets minder naloop (96 mm i.p.v. 100 mm) en een iets kortere wielbasis (1.426 mm i.p.v. 1.437 mm). Met een opgegeven drooggewicht van 169 kilo is de fiets zelfs een paar kilo zwaarder dan de 1199 Panigale.
De 899 Panigale zal al vanaf eind oktober bij de dealer te aanschouwen zijn. De fiets is leverbaar in de kleuren rood met zwarte velgen en wit met rode velgen voor de prijs van € 17.550 in Nederland en € 15.790 in België.