Ducati Monster 1200 R: sterkste monster ooit
Uitgerust met hetzelfde Testastretta 11° motorblok als de huidige Monster 1200 en 1200 S heeft Ducati met de nieuwe Monster 1200 R een flinke stap vooruit gezet. Niet alleen is de nieuwe Monster conform Euro 4 gehomologeerd, veel belangrijker is het topvermogen van 160 pk bij 9.250 toeren en het koppel van 131 Nm bij 7.750 toeren per minuut, in lijn met de Multistrada 1200 en Diavel. Daarmee komt de Monster 1200 R nog steeds niet in de buurt van de 180 pk van de 1290 Super Duke R of een Tuono V4 1100, m
aar ten opzichte van de huidige Monster 1200 S is het wél een toename van 10% in vermogen en 5,5% in koppel. Volgens Ducati is de toename in topvermogen niet ten koste van de souplesse onderin gegaan.
Het grootste verschil zit ‘m voornamelijk in het compleet nieuw ontworpen uitlaatsysteem met dubbele einddemper met 58 mm diameter pijpen (+ 8 mm) en het nieuwe inlaattraject met 56 mm ovalen inlaatkelken. De vermogensafgifte van de 1200 R gaat volgens Ducati tot 7.000 toeren gelijk op met de 1200 S, daarboven worden er bij de R extra kolen op het vuur gegooid. Ducati claimt dat bij 3.500 toeren al 75% van het koppel beschikbaar is.
De nieuwe Monster 1200 R is te herkennen aan z’n herontworpen achterkant, die compacter, lichter en scherper is vormgegeven en daarmee de gewone Monster 1200 er ineens plomp uit doet zien. De kentekenplaathouder is weer onder het kontje geplaatst - wat naar onze mening veel mooier is, waardoor er nu weer vrij zicht op de brede achterband is. De witte streep is overgenomen van de Monster 821 Stripe, andere aanpassingen zijn de schildjes van de radiateur met ingegraveerde R, de gesmede wielen, carbonfiber onderdelen, aparte voetsteunen voor rijder en duopassagier en de Öhlins stuurdemper die is toegevoegd.
Uiteraard is de Monster 1200 R uitgerust met het Ducati Safety Pack, dat in 3 standen instelbaar ABS en in 8 standen instelbare tractiecontrole omvat en ook deze Monster heeft de drie verschillende rijmodi Sport, Touring en Rain. Net als de Monster 1200 S is ook deze Monster 1200 R met Öhlins vering uitgerust die lekker op de ouderwetse manier volledig instelbaar is. De gesmede wielen zijn eveneens nieuw ontworpen van van Pirelli Diablo Supercorsa SP banden in de maten 120/70 ZR 17 voor en 200/55 ZR 17 achter voorzien. Voor wat remmen betreft is de 1200 R met dezelfde Brembo M50 Monobloc en 330 mm schijven als de 1299 Panigale uitgerust, met een Bosch 9MP ABS systeem.
De Monster 1200 R zal vanaf begin volgend jaar leverbaar zijn in de kleuren rood en zwart. Hoeveel hij moet gaan kosten is nog niet bekend, maar dat zal tegen het eind van de maand als de fiets in het zuiden van Spanje wordt voorgesteld wel bekend worden gemaakt.