Ducati gaat 1299 Superleggera uitbrengen
Net als drie jaar geleden met de 1199 Superleggera heeft Ducati opnieuw via een microsite de opvolger aangekondigd aan een zeer selecte klantenkring, klanten die in het verleden al een (of meerdere) super exotische Ducati’s hebben gekocht.
Mensen die zonder met hun ogen te knipperen bedragen van € 75.000 of meer op tafel kunnen leggen voor een nieuwe motor.
Met de 1299 Superleggera is Ducati een behoorlijke stap verder gegaan dan z’n voorganger. Je zou zelfs kunnen stellen dat de 1299 begint waar de 1199 is opgehouden. Had Ducati bij de 1199 Superleggera aluminium door magnesium vervangen, bij de 1299 Superleggera heeft magnesium op zijn beurt weer het veld moeten ruimen voor carbonfiber.
De airbox die dienst doet als dragend deel van het monocoque frame, de achterbrug, de wielen en de complete stroomlijn is van het exotische materiaal vervaardigd. Volgens de informatie die op de microsite te lezen is, heeft Ducati daarmee flink wat aan gewicht bespaard. De airbox is 1,6 kg lichter (38% t.o.v. aluminium), de achterbrug 900 gram (18% t.o.v. aluminium) en bij de wielen is 1,4 kg aan gewicht bespaard. Volgens Ducati scheelt dat laatste aan massatraagheid 26% voor en 58% achter.
Naast een exotisch rijwielgedeelte is ook het 1299 motorblok flink opgepept met hete racespullen, net als drie jaar geleden bij de 1199 Superleggera. Denk daarbij aan exotische materialen om de bewegende massa te reduceren, andere zuigers, een andere versnellingsbak, een andere waterpomp en het 2-2 Akrapovic uitlaatsysteem waarmee Ducati dit seizoen in het WK Superbike racet.
Als reminder, de 1199 Superleggera
De 1299 Superleggera, die net als z'n voorganger in een zeer gelimiteerde oplage zal worden gemaakt, zal naar verwachting rond de € 75.000 gaat kosten. In Italië. Plus wat onze Nederlandse overheid daar nog aan BPM voor incasseert.