Ducat pakt flink uit op EICMA 2015
Ducati pakt het komend jaar flink uit met maar liefst 9 nieuwe modellen, waarvan de Monster 1200R en vernieuwde Diavel al in een eerder stadium bekend waren gemaakt - en in het geval van de Monster zelfs al geïntroduceerd.
Na het bekende praatje over verkoopcijfers - Ducati boert ontzettend goed met nu al meer dan 50.000 motoren van de band, een nieuwe mijlpaal voor de fabriek - en de onthulling van de nieuwe Scramblers was het tijd voor de nieuwe 959 Panigale, die wordt opgegeven voor een topvermogen van maar liefst 157 pk.
De 959 Panigale haalt z'n cilinderinhoud van 955cc uit een boring x slag van 100 x 60,8 mm. Het maximum vermogen van 157 pk wordt bij 10.500 toeren per minuut gehaald, het maximum koppel van 107 Nm ligt bij 9.000 toeren per minuut. Grappig is dat de 959 Panigale door Ducati een middenklasse Supersport wordt genoemd. Voor een uitgebreide eerste test zullen we volgende week al naar Valencia afreizen.
Net als de 959 Panigale was ook de nieuwe 939 Hypermotard familie al eerder uitgelekt. Het grote verschil is het motorblok waarvan de cilinderinhoud is vergroot naar 937 cc en nu aan Euro 4 voldoet. Het vermogen ligt op 113 pk en volgens Ducati is het koppel over de hele linie 10% sterker. De Hypermotard en Hyperstrada zijn met een Kayaba voorvork en Sachs Monoshock uitgerust, de Hypermotard SP beschikt over Öhlins vering.
Een goed bewaard geheim was de uitbreiding van het Multistrada 1200 platform met enerzijds een sportievere Pikes Peak versie, waarvan de Öhlins vering beduidend sportiever moet zijn. Daarnaast heeft Ducati nu ook meer offroad georiënteerd model waarmee direct de aanval op de R1200GS en de 1190 Adventure R heeft ingezet: de Multistrada 1200 Enduro.
De maxi-Enduro is voor Ducatisten die het liefst letterlijk de kortste weg willen nemen - en dus het onverharde niet vermijden - en is volgens de Italianen precies daarvoor ontworpen. De MTS 1200 Enduro heeft een 19" voorwiel en 17" achterwiel - uiteraard geslaakt, Enduro hellingshoek ABS, semi actieve Sachs Skyhook vering met 200mm veerwegen, een 30 liter tank - waarmee een actieradius van 450 km is gegarandeerd, wheelie controle en Vehicle Hold Control (VHC), waarmee het wegrijden bergop wordt vergemakkelijkt.
Het klapstuk van de presentatie was echter de nieuwe XDiavel, die de afgelopen tijd al via social media was geteased en waarmee Ducati nu écht in cruiserland aantreedt. Volgens Ducati brengt de XDiavel twee werelden samen: die van cruises - lage snelheden, ontspannen rijden en lange reizen - en die van Ducati, gekarakteriseerd door Italiaanse styling, verfijnde engineering en ongekende performance.
De XDiavel is volgens Ducati in drie cijfers samen te vatten: 5.000, 60 en 40. 5.000 voor het toerental waarbij het maximum koppel van 128 Nm wordt vrijgegeven. 60 is het aantal verschillende ergonomische configuraties die mogelijk zijn en 40 is de maximum haalbare hellingshoek. De XDiavel heeft tandriemaandrijving, hellingshoek ABS, cruise control en... launch control, door Ducati DPL (Ducati Power Launch) gedoopt.