Driedimensionaal handelsmerk voor Honda Super Cub
In een persbericht heeft Honda vandaag aangekondigd dat het Japanse persbureau een driedimensionaal handelsmerk heeft toegekend aan de vorm van de Super Cub, Honda’s meest populaire en langstverkopende scooter. Het is in Japan voor het eerst dat de vorm van een motorfiets of een product van een autofabrikant als een driedimensionaal handelsmerk is geregistreerd en voor welk industrieel product dan ook überhaupt al zeldzaam te noemen.
Meer dan vijfenvijftig jaar geleden, in 1958 om exact te zijn, rolde de eerste Honda Cub van de band. Sinds die tijd is de scooter wel continue aangepast, maar is daarbij qua design wel trouw aan het oorspronkelijke concept gebleven. Zó trouw, dat wanneer de meeste consumenten het design onder ogen kregen, dit meteen als een Honda product werd herkend. Dit was een van de doorslaggevende factoren voor het Japanse patentbureau om het patent toe te kennen.
De honda Super Cub is in meer dan 160 landen verkocht en wordt tot op de dag van vandaag nog gewoon geproduceerd in landen als Thailand, Indonesië, Vietnam, Brazilië, China, Nigeria en Japan. Om precies te zijn: in 15 productie faciliteiten in 14 landen. In maart 2014 stond de teller op 87 miljoen units, wat de Cub de meest verkochte tweewieler ter wereld maakt. En daar komt voorlopig nog geen einde aan.