Deus Ago TT: vet eerbetoon aan het racesucces van MV
De - al zeggen we het zelf - waanzinnig vette Caféracer is vernoemd naar Giacomo Agostini, die tussen 1966 en 1973 maar liefst 13 wereldtitels en 10 Isle of Man TT's met MV Agusta op naam wist te schrijven en daarmee het grootste aandeel heeft in de in totaal 38 wereldtitels die MV Agusta heeft gehaald.
De MV Agusta's waren in die tijd niet alleen de vetste motoren om te zien, maar waren op de circuits ook nog eens onverslaanbaar. De Italianen hadden het succes deels te danken aan Primo Selotti, Die uit de luchtvaart industrie kwam en super was op het gebied van aërodynamica en ergonomie.
Precies dat heeft Dues proberen te evenaren met de Ago TT, waar de uit zeven delen aluminium plaatstaal opgebouwde tank voor aluminiumspecialist Evan Wilcox een enorme uitdaging - zo niet de grootste uitdaging - was. Ook de megafoon uitlaten zijn met de hand gemaakt.
De Ago TT is puur en alleen voor gebruik op het circuit gebouwd, koplamp en achterlicht zijn evenals spiegels, knipperlichten en een kentekenplaathouder achterwege gebleven. Volgens ontwerper Woolie voelt de fiets als een Grand Prix machine, supersterk en erg direct. Tijdens het testwerk op het circuit wilde hij dan ook niet terug naar de pits.
Specificaties:
-Custom chromoly subframe
-Handgemaakte aluminum tank met vintage Monza tankdop
-Handgemaakte aluminium achtersectie waar de elektronica is ondergebracht
-conversie naar 520 ketting
-Scitsu tacho
-Handgemaakte kroonplaten door Durelle Racing
-Gemodificeerde Cone Engineering uitlaat met SPD pijpen
-Roland Sands Designs uitlaatdempers
-Öhlins USA achtershock speciaal voor deze motor gemaakt
-Pirelli slicks
-Beringer rempomp en remklauwen met gietijzeren rotors
-LSL clipons van Spiegler
-Rizoma remschakelset