Dechaves 599BL Moto2 concept
Moto2 is hot. Het concept met single engine regelement maakt dat veel motorconstructeurs nu eindelijk de kans krijgen een eigen Grand Prix machine te ontwerpen. Zo ook Spaans ontwerper Pablo de Chaves, die deze 599BL ontwierp.
Mocht je de naam de Chaves bekend voorkomen dan is dat niet vreemd, al eerder hadden we aandacht besteed aan zijn op een BMW gebaseerde Demostener D1200R. De ontwerper boog zich over het Moto2 concept en kwam
met zijn eigen ontwerp, genaamd de 599BL (Bleu Label).
De stroomlijn was oorspronkelijk ontworpen voor de Bottmotor Moto2 machine, maar om redenen buiten Chaves om koos het Spaanse team uiteindelijk voor een ander concept. Al met al had Chaves zo'n anderhalve maand gewerkt aan het project, vanaf de eerste schets tot het complete 3D model.
Een van de meest boeiende elementen voor wat betreft het ontwerpen van een racekuip is volgens Chaves de enorme hoeveelheid factoren die in ogenschouw dient worden genomen. Ergonomie, aerodynamica, luchtinlaat, koeling, grondspeling, stuuruitslag, lengte veerweg, ruimte voor sponsorstickers, technische regelgeving en ruimte voor diverse motorcomponenten, zoals de benzinetank, airbox, bedrading, accu, ECU enz.)
Daarnaast moet het geheel eenvoudig te monteren en demonteren zijn, moet in geval van een crash de schade zo veel mogelijk beperkt blijven en moet het geheel ook nog eens betaalbaar blijven. Het is volgens Chaves een complexe taak om vanwege de omvangrijke factoren de juiste mix te vinden.
Omdat in de Moto2 alle machines hetzelfde 600cc Honda motorblok krijgen is een goede aerodynamica essentieel. Hoewel bij het ontwerp van deze 599BL veel aandacht hier naar uitging besloot het team niet de huidige trend van scherper, strakker en korter te volgen, maar het principe 'vorm boven functie' toe te passen.
Voor deze 599BL werd gekozen voor een gladde en ietwat grotere stroomlijn dan momenteel wordt gebruikt, om zodoende niet alleen de rechtelijn snelheid maar ook het comfort voor wat betreft windbescherming van de coureur te bevorderen. Aerodynamisch gezien was een lage motor met vlakke achterkant beter geweest, maar omdat dit een oncomfortabele -opgevouwen- zit oplevert en de grondspeling niet ten goede komt besloten de Spanjaarden dit niet na te streven.
Omdat de temperaturen gedurende het seizoen nogal kunnen varieren werden in de kuipdelen instelbare luchtdoorlaten voor de afvoer van koellucht toegepast. Voordeel is dat bij koude dagen de luchtdoorlaat kan worden verkleind (of zelfs geheel dichtgemaakt, waarmee de luchtweerstand wordt verkleind.
Of het ooit daadwerkelijk in de Moto2 zijn toepassing zal vinden is de vraag, maar anders kunnen ze er zelf een leuke trackday machine van maken. Doen ze in Engeland ook...