CRP Energica: elektrische supersport met Italiaans accent
Hoewel de Energica nog slechts een prototype is, zou je dat op basis van het eerste vrijgegeven beeldmateriaal niet zeggen. Sleutelwoord bij het prototype was volgens CRP evolutie, waarbij het een uitdaging was om groene innovatieve technologie te ontwikkelen, niet alleen voor op het circuit maar ook voor op straat. Daarnaast was de Italianen er alles aan gelegen de motor een échte sportieve Italiaanse uitstraling mee te geven.
In dat laatste is CRP zeer zeker wel geslaagd, aan de buitenkant is amper te herkennen dat het hier om een elektrisch aangedreven motorfiets gaat, of het zou het ontbreken van een uitlaatdemper moeten zijn. De Energica wordt aangedreven door een 100 kW PMAC synchroon motor met permanente magneten, die goed moet zijn voor een topsnelheid van 220 km/u. Met het accupakket moet je 150 km ver kunnen komen.
Het geheel is gemonteerd in een redelijk conventioneel ogend aluminium twinspar frame met eveneens aluminium dubbelzijdige achterbrug. Het prototype is uitgerust met een Marzocchi voorvork en Matris achtershock, maar de definitieve productieversie zal ook met Öhlins vering leverbaar worden. Uiteraard is voor wat betreft de remmen een beroep op Brembo gedaan.
Hoewel de uiteindelijke productieversie in detail kan afwijken van het op de EICMA in Milaan gepresenteerde prototype is de elektrische motor al wel via CRP's website te bestellen, voor een prijskaartje vanaf € 15.000,00.