Can-Am gaat hybride Spyder ontwikkelen
Het Canadese Can-Am gaat een hybride versie van de in 2007 gelanceerde Spyder ontwikkelen. Het Centre de technologies avancées van BRP - Université de Sherbrooke (CTA) heeft hiertoe een financiële ondersteuning van $11,3 miljoen ontvangen.
Voor de ontwikkeling van hybride technologie voor de Can-Am Spyder roadster is de ontwikkelingsafdeling van moederbedrijf BRP een samenwerking aangegaan met de universiteit van Sherbrooke. Dankzij een injectie van $6,2 miljoen van het Automotive Partnership Canada programma en $5,1 miljoen van BPR zal gedurende vier jaar aan dit project kunnen worden gewerkt.
Doelstelling van de nieuwe hybride Can-Am Spyder roadster is het ontwikkelen van een gloednieuwe elektrische hybride technologie voor een driewielig voertuig dat 50% minder brandstof verbruikt en de uitstoot van CO2 met 50% vermindert, terwijl niet wordt ingeboet voor wat betreft snelheid, vermogen en prestaties. Het onderzoeksteam, dat onder leiding van professor Alain Desrochers staat, zal in totaal uit 30 leden bestaan, waarvan twintig masterstudenten die daarmee uitgebreide kennis kunnen opdoen op het gebied van hybride technologie.
De Spyder Hybrid HEV Concept wordt, in tegenstelling tot de 1000cc benzine versie, aangedreven door een 600cc Rotax V-Twin in combinatie met een 20 kW elektrische motor die door middel van een Lithium-Ion accu zal worden gevoed. Het eindresultaat moet qua acceleratie vergelijkbaar worden met de standaard Spyder 990RS, maar dan 50% zuiniger waardoor de eigenzinnige driewieler een actieradius zal gaan krijgen van 600 km, terwijl in elektrische modus 30 km moet kunnen worden afgelegd.
Gedurende vier jaar zal het CTA drie generaties van prototypes produceren. Het eindproduct moet niet alleen voldoende vermogen leveren en betrouwbaar zijn, maar ook voldoen aan de vereiste van een duurzame en economisch verantwoorde massaproductie. De technologische vernieuwingen kunnen eventueel ook gebruikt worden in andere types van voertuigen en producten.
Over het CTA
Het Centre de technologies avancées BRP – Université de Sherbrooke (CTA) is het resultaat van een samenwerking tussen BRP en de universiteit van Sherbrooke. Haar doelstelling is de ontwikkeling van de allernieuwste technologieën op het gebied van gemotoriseerde recreatieve voertuigen. Sinds het ontstaan in 2006 heeft het CTA twee technologieën ontwikkeld die gebruikt worden in de producten van BRP: een technologie voor het vervaardigen van de rompen van de nieuwe generatie Sea-Doo waterscooters, en de semiautomatische transmissie met vijf versnellingen van de Can-Am Spyder roadsters. Het CTA stelt momenteel meer dan 70 onderzoekers en studenten te werk, en verwacht vanaf 2011 zijn activiteit volledig zelf te kunnen financieren.