Cagiva Mito na meer dan twintig jaar beëindigd
Op 18 mei 1990 werd bij Cagiva het doek gelicht van de allereerste Mito 125cc, een heuse replica van de GP 500 motor waarmee Cagiva furore maakte in koningsklasse van de wegracerij. Een motor die in die tijd direct jonge sportieve rijders voor zich wist te winnen dankzij de combinatie van styling door Tamburini, een strak rijwielgedeelte en flinke prestaties uit het high-tech 125cc tweetaktblok.
Jarenlang voerde de Mito de verkoopsrankings aan in zijn klasse en menig topcoureur (oa. Valentino Rossi) leerde het vak aan het stuur van een Mito in diverse cups en nationale kampioenschappen.
Nadat de Mito Evo in 1995 de wereld nogmaals verbaasde met oogstrelende en trendsettende styling, gaf Cagiva de Mito een laatste en welverdiende restyling in 2008, onder de vorm van de Mito 525 waarvan ook een erg krachtige cupversie gemaakt werd.
Na 22 jaar en onder druk van de homologatie-eisen is dan nu het ogenblik gekomen waarop Cagiva afscheid neemt van haar topmodel. Slechts enkele laatste (Ultima) Mito’s 525, allen gehuld in stijlvol wit, zullen nog beschikbaar zijn aan € 5.499,- in België en € 6.299,- in Nederland. Bij wijze van laatste groet en eerbetoon zijn deze motoren elk gesigneerd door Giovanni Castiglioni, eigenaar van de MV Agusta groep.