Buell werkte aan opvolger van 1125R
De kredietcrisis heeft niet alleen Buell tot slachtoffer gemaakt, maar misschien nog meer de sportieve motorrijder. In de pijplijn voor 2011 had de Amerikaanse dochteronderneming van Harley-Davidson namelijk de Barracuda 2, een sportievere versie van de 1125R.
De Barracuda 2 stond op de planning op in 2011 aan te treden als vervanging van de 1125R, het sportieve model waarmee Buell zich enkele jaren geleden op de supersport markt had gericht. De motor, waar we al eerder aandacht aan hadden besteed, zou naar nu bekend is geworden 11 pk sterker en 9 kilo lichter moeten zijn dan de 1125R, en daarmee uitkomen op een vermogen van 157 pk bij een (droog)gewicht van 161 kilo.
Andere wijzigingen ten opzichte van de 1125R waren kettingaandrijving, een Showa BPF voorvork en zijdelings gemonteerde radiatoren voor een betere koeling en een kleiner frontaal oppervlak. Het 1125cc Rotax motorblok zou een kleinere boring en grotere slag hebben gekregen (wat daar 't voordeel van zou moeten zijn ontgaat ons geheel, maar dat terzijde), en zouden titanium kleppen zijn toegepast.
Zou, want zoals we weten werd vorig jaar door Harley-Davidson noodgedwongen de stekker uit Buell getrokken, waardoor het model nooit het levenslicht heeft kunnen zien. Onze collega's van het Amerikaanse Cycle World werden onlangs in de gelegenheid gesteld het prototype aan een test te onderwerpen. De lucky bastards. De test is hier te lezen.
Zie ook: