Brammo maakt Nederlandse prijzen bekend
Dat elektrische mobiliteit ineens booming lijkt te worden is voor al te danken aan de overheid, die middels allerlei subsidies deze vorm van transport ons door de strot lijkt te duwen. Niet dat wij per definitie negatief tegenover elektrische motoren staan, maar het praatje over 'een beter milieu' gaat ons net wat te ver.
Voor het gemak wordt vergeten dat de benodigde stroom ergens (in waarschijnlijk een kolencentrale) moet worden opgewekt en alle rendementen en vermogensverliezen bij elkaar opgeteld is die Ottomotor dan ineens zo slecht nog niet.
Neemt niet weg dat elektrische mobiliteit een ontwikkeling is die niet meer is weg te denken. Een van de pioneers van elektrisch aangedreven tweewielers is het Amerikaanse Brammo, dat overzee al jaren actief is met de Enertia Plus en de Empulse (R). Modellen die vanaf dit jaar ook in ons land leverbaar zijn.
Waar de Enertia Plus het instapmodel van Brammo is vormt de Empulse R het absolute topmodel van het Amerikaanse merk, een naar eigen zeggen 'serieuze' naked met bijpassende serieuze prestaties als een topsnelheid van 177 km/u, een 3kW onboard lader, een actieradius van 200 km en een oplaadtijd van 20% tot 80% binnen twee uur.
Met de introductie van Brammo Empulse op de Motorbeurs Utrecht is het Nederlandse Brammo-gamma voorlopig compleet. Wat voor Electric Motorcycles Nederland het moment is om de prijzen van de Brammo Enertia Plus en Empulse bekend te maken, die op z'n zachtst gezegd best prijzig te noemen zijn.
Voor de Enertia Plus moet € 10.890 worden neergelegd, terwijl de Empulse en Empulse R voor serieuze prijzen van € 15.367 en € 17.787 over de toonbank gaan. Dan leggen we dat geld toch echt liever voor een vette supersport neer...