BMW vernieuwt S1000RR voor 2012
Het moet ze wel worden nagegeven, ze hebben er alles voor over om hun missie in het WK Superbike te laten slagen. Daarvoor werd niet alleen voor het komende seizoen ex MotoGP coureur Marco Melandri aangetrokken, maar werd bovendien de S1000RR van a tot z onderhanden genomen om het komend seizoen klaar te zijn voor de tweede ronde. En dat was hard nodig, want niet werd op het circuit niet het beoogde resultaat behaald, maar had de in 2010 ongekend sterke S1000RR dit jaar in de RSV4 APRC een serieuze concurrent gekregen die over een beduidend beter elektronica pakket bleek te beschikken.
Dus moest het roer voor 2012 volledig om en werd door de Duitsers een compleet nieuwe fiets ontwikkeld, die op het oog alleen maar een ander kleurschema lijkt te hebben gekregen. Dat (uiterlijke) schijn echter bedriegt blijkt overduidelijk uit de persinformatie die BMW van de 2012 S1000RR heeft vrijgegeven. Op het motorblok na zijn nagenoeg alle onderdelen door de Duitsers onderhanden genomen: rijwieltechnisch door een gewijzigd rijwielgedeelte en verbeterde vering en vermogenstechnisch door verfijnde motortuning, geoptimaliseerd race ABS en DTC, een beter te doseren gasrespons en optimaliseerde controle.
Hoewel de S1000RR in de praktijk over een topvermogen van over de 200 pk bleek te beschikken wordt de 2012 versie door BMW nog steeds opgegeven voor een vermogen van 196 pk bij 13.000 toeren en een koppel van 112 Nm bij 9.750 toeren per minuut. Wel is het rijklaargewicht van de fiets (incl. 90% benzinevoorraad) naar 202 kilo verlaagd. Wat motorisch wél is veranderd is de manier waarop het vermogen wordt vrijgegeven. De opbouw moet dankzij een verhoging van het koppel in het middengebied gunstiger zijn geworden, terwijl een kortere eindoverbrenging voor meer acceleratie moet zorgdragen.
Belangrijker echter is dat de praktische bruikbaarheid moet zijn verbeterd, ondermeer dankzij een versoepelde gasreactie. Dat heeft BMW bereikt door het ‘ride-by-wire’-systeem anders te programmeren. Waar het bestaande model voor elke rijmodus een apart kenveld had , dat de verhouding tussen de stand van de gashendel en de opening van de gasklep bepaalde, heeft de nieuwe BMW S 1000 RR nog maar twee kenvelden: de ene voor soepele gasreactie in de regenmodus en de andere voor de modi sport, race en slick.
Als rijder moet je hierdoor volgens BMW meer controle hebben doordat je niet steeds aan een andere karakteristiek hoeft te wennen. Verder zorgt een soepelere veer op het gasmechanisme dat de rijder minder kracht nodig heeft om het gas te openen. Dankzij een nieuw snelgassysteem hoeft hij de gasgreep ook minder ver open te draaien om er volgas vandoor te gaan. Daarbij zorgt een nieuw afgestemd Dynamische Tractie Controle-systeem dat de acceleratie altijd controleerbaar is.
Het rijwielgedeelte van de vernieuwde BMW S 1000 RR moet naar een hoger niveau zijn getild, onder meer door een gemodificeerd veersysteem. De upside-down voorvork en de achterschokdemper zijn gewijzigd, voor meer comfort en een nog betere wegligging.
Daarnaast is de geometrie van het frame veranderd. De balhoofdhoek, de offset van de kroonplaten, de naloop, de positie van de swingarmlagering en de wielbasis zijn aangepast voor een grotere wendbaarheid, meer stuurprecisie en duidelijkere feedback. BMW wijzigde hiervoor het frame, waarbij meteen de afmeting van het inlaatluchtkanaal, dat door de balhoofdsectie loopt, is vergroot. Verder heeft de BMW S 1000 RR een instelbare, mechanische stuurdemper gekregen en is de afstemming van het BMW Motorrad Race-ABS verbeterd.
Hoewel je het op het eerste oog niet zou zeggen is ook het uiterlijk van de S1000R voor 2012 aangepast. Het kontje is wat strakker en slanker, terwijl de asymmetrische kuip kleine veranderingen is ondergaan, net als de openingssleuven boven het luchtfilterhuis. Het dashboard is voorzien van een nieuwe, beter afleesbare toerenteller. Om de afleesbaarheid van het lcd-scherm te verbeteren, kan dat nu ook worden gedimd. Verder is de functionaliteit van het dashboard uitgebreid: de laptimer kan nu ook aangeven of de huidige ronde de snelste is. Tevens kan het dashboard waarschuwen als een bepaalde vooraf ingestelde snelheid wordt overgeschreden. Verder kan de ‘defecte lamp’-melding worden gedeactiveerd wanneer koplamp en/of nummerplaathouder voor gebruik op het circuit zijn gedemonteerd. Optioneel is nu bovendien handvatverwarming leverbaar, speciaal voor de natte en koude dagen.
De nieuwe BMW S 1000 RR is leverbaar in de volgende kleuren: Racingred/Alpinweiss uni, Bluefire uni, Saphirschwartz-metallic. Ook de traditionele BMW Motorrad Motorsport kleurstelling is tegen meerprijs leverbaar. Alle uitvoeringen zijn voorzien van een licht gewijzigd ‘RR’-logo. De rondom vernieuwde BMW S 1000 RR staat vanaf 14 januari 2012 bij de dealers.