BMW vernieuwt S1000 familie
Geen echt schokkende vernieuwingen bij BMW’s S1000 viercilinder familie, maar wel genoeg om van een update te mogen spreken. Bij het vlaggenschip, de S1000RR, zijn naast er naast Euro 4 motorisch geen aanpassingen gedaan. Wat de 2017 S1000RR echter wel interessant maakt is dat nu DTC Dynamic Traction Control standaard is voorzien en dat ABS Pro nu onderdeel is van Rijmodi Pro. Verder heeft de 2017 S1000RR standaard een cover voor de duozit.
Bij de naakte S1000R heeft BMW wel wat kleine aanpassingen aan het motorblok doorgevoerd, wat heeft geresulteerd in een toename van het vermogen naar 165 pk. Daarnaast moet de standaard titanium HP einddemper voor sportievere sound en uitstraling zorgen, alsof de oude nog niet sportief genoeg klonk.
Daar is het echter niet bij gebleven. Ook bij de S1000R is ABS pro nu onderdeel van het optionele pakket Rijmodi Pro en is de HP schakelassistent Pro nu als fabrieksoptie leverbaar. Ook optioneel zijn gesmede HP wielen, evenals Design Option Wheels met rode biezen. Het multifunctionele display is volgens BMW beter afleesbaar en heeft nu een buitentemperatuur weergave, het kleine kuipje moet nu nog kleiner zijn.
Tot slot de S1000XR, die levert net als de R 165 pk bij 11.000 toeren per minuut en heeft nu vibratievrije handgrepen, net als de nieuwe S1000R trouwens. Tot slot is het toegelaten totaalgewicht nu verhoogd naar 444 kilo, 10 kilo meer dan het huidige model. Aan de bestaande kleuren is nu Ozeanblau metallic matt toegevoegd.