BMW vernieuwt R1200GS en lanceert R1200GS Rallye
Net als voorheen wordt de nieuwe R1200GS aangedreven door een lucht- en vloeistofgekoelde boxermotor met een vermogen van 125 pk bij 7.750 toeren en een maximumkoppel van 125 Nm bij 6.500 toeren per minuut. Het enige wat BMW heeft aangepast is de katalysator en het motormanagement om aan Euro4 te voldoen. Ook is nu een trillingsdemper gemonteerd op de uitvoeras van de transmissie en is het schakelmechanisme en de transmissieassen gewijzigd.
De nieuwe R1200GS biedt in combinatie met de automatische stabiliteitscontrole standaard twee rijmodi, 'Rain' en 'Road'. Tegen meerprijs kan de nieuwe R 1200 GS af fabriek worden uitgerust met 'Rijmodi Pro', dat de bijkomende rijmodi 'Dynamic', 'Dynamic Pro', 'Enduro' en 'Enduro Pro' omvat, evenals dynamische tractiecontrole DTC.
De rijmodi 'Dynamic Pro' en 'Enduro Pro', geactiveerd door middel van een gecodeerde stekker, bieden extra mogelijkheden om het karakter van de motor te personaliseren. Andere elementen van 'Rijmodi Pro' zijn de nieuwe vertrekhulp op hellingen 'Hill Start Control', ABS Pro voor nog meer veiligheid tijdens het remmen in bochten, zelfs onder grote hellingshoeken en het dynamische remlicht, dat achterliggers waarschuwt voor remmanoeuvres.
Vooral veel kleine aanpassingen dus in het detail, maar het wordt pas echt interessant met de compleet nieuwe R1200GS Rallye. Het af fabriek verkrijgbare 'Rallye' pakket kan de R1200GS worden geoptimaliseerd voor offroad gebruik. Volgens BMW worden de terreinprestaties verbeterd dankzij stuggere vering, langere veerpoten en grotere veerwegen.