Zoeken

BMW S1000XR: 160 pk adventure sport

4 november 2014
Hij was al verschillende keren in het wild gespot, maar op de EICMA in Milaan heeft BMW Officieel het doek gelicht van de S100XR, de allroad variant op het S1000 concept. De motor heeft een topvermogen van 160 pk en een maximum koppel van 112 Nm bij 9.250 toeren per minuut.

BMW 2015 S1000XR

Motor, frame en techniek zijn direct overgenomen van de vorig jaar gelanceerde S1000R. Zithouding, styling en comfort maken deze versie geschikter voor alledaags gebruik, lange toertochten en avontuurlijke reizen. De S1000XR is volgens BMW een veelzijdige en sportieve motor die topprestaties levert, voorzien van hoogstaande veiligheidssystemen en hoogwaardige technologie.

Met de S1000XR richt BMW zich op de Ducati Multistrada 1200 en Kawasaki Versys 1000, en heeft het een segment van ‘adventure-sportmotoren’ gedoopt. Het is de vierde variant op basis van de techniek van de S1000RR, die BMW Motorrad in 2009 op de markt bracht. Later volgden de BMW HP4, waarin diverse lichtgewicht carbon-delen waren verwerkt, en de BMW S1000R.

In het design van de nieuwe BMW S1000XR komt de styling van de GS, Touring en Sport modellen van BMW Motorrad samen. Een rechtop zitpositie, bescherming tegen weer en wind, langere veerwegen en toegenomen grondspeling zijn enkele kenmerken. Door deze eigenschappen is de BMW S1000XR een veelzijdige motorfiets met sportieve prestaties, geschikt voor toertochten en lange afstanden over de snelweg, maar ook voor bochtige bergpassen.

Net als de S1000R heeft de S1000XR een topvermogen van 160 pk. Ten opzichte van het naakte model is de cilinderkop en de timing van de kleppen aangepast, om meer koppel in het gebied tot 7.500 toeren per minuut te creëren. De fiets is standaard uitgerust met Automatic Stability Control (ASC) met de rijmodi ‘Road’ en ‘Rain’ voor maximale veiligheid onder uiteenlopende omstandigheden.

Optioneel zijn de standen ‘Dynamic’ en ‘Dynamic Pro’, leverbaar in combinatie met Dynamic Traction Control (DTC) en ABS Pro om het sportieve potentieel van de motor ten volle te benutten. DTC omvat zelfs een hellingshoeksensor, zodat het systeem ook optimaal reageert als de motor plat in de bocht ligt. Bochten kunnen daarmee met grote precisie en vertrouwen worden genomen.

BMW 2015 S1000XR

Het frame en de wielophanging stammen eveneens van de BMW S1000RR. Dat betekent een volledig van aluminium gemaakt brugframe met het blok als dragend deel. Voor is een upside-down voorvork toegepast en achter een dubbelzijdige swingarm met centrale veerdemper. Het beproefde BMW Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) is optioneel.