BMW R1200R, back to basic
Het was natuurlijk een kwestie van tijd voordat BMW de naked boxer zou voorzien van het nieuwe water/luchtgekoelde blok, maar dat de nieuwe R1200R er zo uit zou zien heeft niemand aan zien komen. De foto's spreken voor zich, BMW heeft serieus verjongd.
Ster van de show is uiteraard het nieuwe blok dat de prestaties van de Roadster net als bij de andere modellen die het hebben flink oppept naar 125 pk en 125 Nm. dat is een flinke bak meer dan voorheen, wat ons direct nieuwsgierig maakt naar de prestaties in de praktijk.
Opvallend genoeg heeft BMW wel gekozen voor een klassieke upside down voorvork in plaats van de zo lang geheiligde Telelever. Achter bevindt zich nog wel een Paralever ophanging. De motor is standaard al voorzien van knap wat electronica, desgewenst nog uit te breiden met nog veel meer. Standaard ABS en ASC evenals twee rijmodi. Koop je Riding mode Pro erbij, dan krijg je zelfs nog meer keus, waaronder ook een zelf instelbare 'user' modus. Bovendien krijg je dan ook "echt" traction control erbij. Natuurlijk is er ook het nieuwste ESA mogelijk, evenals een quickshifter. Ook Keyless Ride is een optie. Maar wat je ook doet, alles is in het display duidelijk en eenvoudig terug te lezen.
Daarnaast is ook de R1200RS weer terug: in grote lijnen vergelijkbaar met de Roadster, maar dan... met een kuip. Dus heeft de RS dezelfde functies in het basispakket, uitbreidbaar met de pakketen zoals hierboven genoemd. En aangevuld met een volle kuip die windbescherming volgens BMW-criteria biedt. En vanzelfsprekend is er ook al een flink accessoirepakket beschikbaar, waar vooral de kofferset in geval van de RS een welkome aanvulling is.
De R is verkrijgbaar in drie kleurstellingen, de RS in twee.