BMW presenteert C Evolution elektroscooter
Toenemende verkeersdrukte, stijgende energiekosten, alsmaar strenger wordende emissienormen in binnensteden – de mobiliteit van de toekomst brengt vele uitdagingen met zich mee. BMW ontwikkelt daarom tal van nieuwe producten die tegemoetkomen aan de mobiliteiteisen van vandaag en morgen, waarbij elektromobiliteit een belangrijke rol speelt.
Nu zijn de meeste elektroscoters vanwege hun beperkte prestaties en actieradius tot op heden vooral voor gebruik in de binnenstad geschikt, maar met de BMW C evolution hoopt BMW Motorrad te laten zien dat ook dit type scooter wel degelijk een prima prestatieniveau en een bruikbare actieradius kan bieden.
Met dit studiemodel lanceert BMW Motorrad de derde versie van het in 2011 als BMW E-Scooter gelanceerde concept. Op de IAA in Frankfurt was kort daarna de designstudie BMW Concept e te zien. Nu zet het merk een grote stap op weg naar serieproductie.
De BMW C evolution is voorzien van een krachtige elektromotor met een maximumvermogen van 35 kW (48 pk). De topsnelheid is elektronisch begrensd op 120 km/u, wat nét genoeg is om op de snelweg mee te kunnen komen. Harder was op zich geen probleem geweest, maar was weer ten koste van de actieradius gegaan. Volgens BMW is de C Evolution bij de acceleratie van 0 naar 60 km/u meer dan opgewassen tegen hedendaagse maxi-scooters met een cilinderinhoud van 600 cm3 en meer.
De BMW C evolution is uitgerust met dezelfde lithium-ion-accu als de BMW i3. De accu is voorzien van luchtkoeling en biedt met 8 kWh een hoge capaciteit. Door verbruiksbeperkende maatregelen, zoals terugwinning van remenergie, bedraagt de actieradius 100 kilometer. Via het grote TFT-display kan de bestuurder in één oogopslag zien in hoeverre de accu is opgeladen en of de energie wordt gebruikt voor voorwaartse beweging of dat de accu juist wordt bijgeladen door de terugwinning van remenergie.
De aandrijflijn van de BMW C evolution bestaat uit een innovatieve reactie-arm met watergekoelde dynamo, een getande riem en planetaire transmissie. Het extreem stijve hybride frame van staal en aluminium zorgt voor een lichtvoetig rijgedrag dankzij het lage zwaartepunt, terwijl het krachtige remsysteem met ABS voor maximale veiligheid zorgt.
De BMW C evolution wordt de komende tijd ingezet voor praktijktests om de techniek verder te kunnen ontwikkelen. Serieproductie van deze veelzijdige elektroscooter begint naar verwachting eind 2014.