BMW presenteert 2013 R1200GS
Om met dat laatste te beginnen, de cardan aandrijving van de 2013 R1200GS is naar de linkerkant verplaatst om het uitlaatsysteem naar de rechterkant te kunnen verplaatsen. Een hete dikke uitlaatdemper aan de linkerkant bleek in de praktijk niet altijd even handig, bijvoorbeeld bij het opstappen of het verplaatsen van de fiets. Bovendien springt het fraaie enkelzijdig opgehangen achterwiel nu in het oog wanneer de GS op z'n zijstandaard staat.
Belangrijker is echter het nieuwe motorblok, waarbij BMW afscheid heeft genomen van de traditionele lucht/olie koeling en nu gebruik maakt van een gecombineerde lucht/water precisiekoeling, een principe dat is overgenomen van de Formule 1. Met precisiekoeling worden alleen die delen van het motorblok met vloeistof gekoeld die thermisch het hoogste worden belast. De motor blijft verder gebruik maken van luchtkoeling, waardoor het karakteristieke voorkomen van de boxermotor behouden kon blijven. De twee kleide radiateurs zijn fraai in het design weggewerkt.
De nieuwe boxermotor is voor wat betreft cilinderinhoud gelijk gebleven, maar heeft nu wel een iets hogere compressieverhouding van 12,5:1. De vierklepper heeft nu een vermogen van 125 pk, wat een stijging van 15 pk ten opzichte van z'n voorganger is. Ook het koppel is met 125 Nm nu iets hoger (was 120 Nm), maar wordt wel 500 hoger (6.500 tpm) vrijgegeven. Het LED stadslicht is standaard, optioneel is de R1200GS van LED verlichting te voorzien. Het in- en uitlaatsysteem is nu verticaal geplaatst
Ook optioneel, de joggle waarmee het uitgebreide menu kan worden bediend. Het display is duidelijk een stuk frisser geworden De in- en uitlaatkanalen zijn nu verticaal geplaatst, waarmee de stroomrichting voor een betere vulling moet zijn gewijzigd. De zesversnellingsbak is nu gekoppeld aan een koppeling met natte platen, in plaats van een enkele droge plaat, en maakt nu onderdeel uit van het motorblok.
We zeiden het al, de 2013 R1200GS heeft nog steeds zijn overduidelijke design, dat voor de nieuwe fiets verder is doorontwikkeld. De bekende snavel boven het voorwiel is ranker geworden, maar heeft nog steeds de duidelijke flyline vanaf de zijkant. De fiets is nu standaard uitgerust met ABS en het ride-by-wire E-gas systeem. Optioneel zijn traction control met diverse instelmogelijkheden voor de motorkarakteristiek, waaronder een speciale Enduro-modus. Het ASC systeem wordt bovendien - net als het ABS en ESA, automatisch aangepast aan de ingeschakelde rijmodus van het motormanagement. Optioneel is de R1200GS ook van een LED-koplamp te voorzien.
Om de stabiliteit en de stuurprecisie te verbeteren is de GS voorzien van een nieuw uit stalen buizen opgebouwd brugframe, dat aanmerkelijk stijver moet zijn. Gebleven zijn de Telelever voorwielophanging en EVO Paralever acherwielophanging. Het optionele ESA systeem is verbeterd en nu - net als bij de HP4 - semi-actief. Via sensoren worden diverse parameters in de gaten gehouden, waaronder de verticale beweging van de wielen.De demping wordt hier automatisch op aangepast, wat de wegligging ten goede moet komen. Om diezelfde reden heeft BMW de wielmaten aangepast, met nu 120/70 R19 voor en 170/60 R17 achter.
Het remsysteem is voorzien van Brembo Monoblocs, die worden bediend via het deel-integraal ABS, dat op de nieuwe R1200GS tot de standaarduitrusting behoord. De nieuwe R1200GS is er echter niet slanker op geworden, inclusief ABS wordt de fiets nu opgegeven voor een rijklaar gewicht van 238 kilo en dat zijn er toch flink wat meer dan de 229 kilo van z'n voorganger. De 2013 R1200GS staat vanaf komend voorjaar bij de BMW dealer, hoeveel 'ie moet gaan kosten is nog niet bekend.