BMW onthult G310R
De nieuwe ‘kleintje BMW’ is volgens de Duitsers geheel ontwikkeld door BMW Motorrad in München, maar wordt wel in India bij partner TVS Motor Company geproduceerd. De G310R wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde 313cc ééncilinder met een topvermogen van 25 kW, ofwel 34 pk bij 9.500 toeren per minuut en een koppel van 28 Nm bij 7.500 toeren per minuut.
Dat is, zeker ten opzichte van de concurrentie, niet echt indrukwekkend, KTM’s 390 Duke wordt opgegeven voor 44 pk en heeft weliswaar een grotere cilinderinhoud van 375cc, maar ook Kawasaki’s Z300 laat de G310R qua vermogen met 39 pk in z’n schaduw staan, terwijl die cilinderinhoud met 296cc zelfs nog iets kleiner dan de BMW is.
Neemt niet weg dat deze BMW G310R er wél übervet uitziet, qua silhouet is het net een CB500F, maar dan met serieuze onderdelen zoals de upside down voorvork. Qua gewicht zit de fiets met 158,5 kilo - ervan uitgaande dat dit rijklaargewicht betreft - tussen de Z300 en 390 Duke in.
De G310R heeft een zithoogte van 785mm, gelijk aan die van de Z300, de ergonomie moet volgens de Duitsers uitstekend zijn. Net als alle BMW’s is ook de nieuwe G310R standaard met ABS uitgerust. Het betreft een tweekanaalssysteem met aan de voorzijde een enkele remschijf van 300 millimeter diameter en achter een remschijf van 240 millimeter.
Prijs en levertijd zal in een later stadium bekend worden gemaakt.