Zoeken

BMW onthult C evolution elektrische scooter

10 september 2013
Op de IAA Auto Show in Frankfurt heeft BMW het doek gelicht van de productieversie van de C evolution elektrische scooter. De presentatie van de BMW C evolution betekent een nieuw hoofdstuk van milieuvriendelijke, stedelijke mobiliteit voor de Duitse Motorfabrikant.

BMW C_evolution_01

Het is inmiddels geen publiek geheim meer dat bij BMW aan een elektrisch aangedreven variant op de begin vorig jaar gelanceerde C 600 Sport en C 650 GT wordt gewerkt. Het preproductiemodel van de C evolution maakte vorig jaar zijn debuut tijdens de Olympische Spelen in London en is sinds die tijd volop in Europa uitgetest. Bij de ontwikkeling van de C evolution heeft BMW grotendeels dezelfde weg bewandeld als met de BMW i3 is gedaan. De C evolution is onderdeel van BBMW C evolution 2014
BMW C evolution 2014
BMW C evolution 2014
MW's visie op elektrische mobiliteit, waarbij sterk is gelet op praktische gebruiksmogelijkheden van elektrisch aangedreven voertuigen op een zo aantrekkelijk mogelijk design.

De BMW C evolution wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde elektromotor van 11 kW (15 pk), die via een getande riem het achterwiel aandrijft. Tijdelijk kan de krachtbron een piekvermogen leveren van 35 kW (47 pk). De acceleratie van 0 tot 50 km/u is mogelijk in 2,7 seconden, van 0 tot 100 km/u kan in 6,2 seconden. De topsnelheid is begrensd op 120 km/u. In de praktijk moet met een volle accu (8 kWh) een afstand van 100 kilometer af te leggen zijn voordat opladen weer nodig is. Dat kan via het 220-volt elektriciteitsnet thuis in vier uur bij een stroomsterkte van 12 ampère. Of in drie uur bij een stroomsterkte van 16 ampère.

Efficiency en het plezier dat rijden met een maxi-scooter biedt waren belangrijke speerpunten in de ontwikkeling van de C evolution. Zo heeft BMW een uniek systeem ontwikkeld voor recuperatie van remenergie. Het is volgens BMW de eerste tweewieler die dat automatisch doet bij 'gas dicht' en remmen. Daar kan de balans tussen dynamiek en efficiency dankzij vier verschillende rijmodi naar eigen hand worden gezet. In de Road-modus levert de motor zijn maximale acceleratiekracht en is de terugwinning van remenergie bij het sluiten van het ‘gas’ 50% en bij het remmen 100%. In de Eco Pro-modus is de acceleratiekracht begrensd en daarmee is het stroomverbruik lager. Recuperatie bij afremmen is onder alle omstandigheden maximaal. De Sail-modus vermijdt terugwinnen van energie als ‘het gas’ wordt gesloten. De scooter rolt door nagenoeg zonder enig remmend effect. Voor maximale dynamiek zorgt de Dynamic-modus, dan is het volledige vermogen beschikbaar en zo veel mogelijk recuperatie van remenergie.

BMW C evolution 2014

Bij de ontwikkeling van de BMW C evolution werkte BMW Motorrad nauw samen met BMW Automobielen. Modules van de accu en elektronische componenten zijn dezelfde als die in de BMW i3. Hierdoor is dit de eerste elektrische maxi-scooter die voldoet aan de voor elektrische auto’s geldende internationale veiligheidsnormen ISO 26262 en ECE R100. De BMW C evolution heeft ook geen doorsnee frame als een maxi-scooter met een vBMW C evolution 2014
BMW C evolution 2014
BMW C evolution 2014
erbrandingsmotor. Er is eerder sprake van een centraal in aluminium gegoten frame als behuizing voor de accu. Aan de voorzijde is een stalen balhoofd voor de voorvork gemonteerd; achter is een stalen buizenframe bevestigd en de ophanging voor de enkelvoudige swingarm. De wielophanging en demping komen voor rekening van een upside-down telescopische voorvork en de swingarm achter is voorzien van een schokdemper met een schroefveer. Net als alle andere producten van BMW Motorrad heeft ook de BMW C evolution standaard ABS en krachtige schijfremmen.

Torque Control Assist (TCA) moet voor superieure controle bij wegrijden en accelereren zorgen. De werking is min of meer vergelijkbaar met dat van het Automatic Stability Control (ASC) op BMW motorfietsen. TCA begrenst de trekkracht van de motor afhankelijk van de mate van wielslip. Omdat de elektromotor direct vanaf stilstand zijn maximale trekkracht levert, is TCA vooral bij het wegrijden op een gladde ondergrond, zoals natte klinkers, een welkome veiligheidsvoorziening om het doorslippen van het achterwiel te beteugelen. TCA werkt ook in omgekeerde richting, dus bij het terugwinnen van remenergie. Mocht het achterwiel beginnen te glijden tijdens het remmen, dan wordt de mate van recuperatie beperkt.

De BMW C evolution is uitgerust met een serie innovatieve voorzieningen, onder meer achteruitrijassistentie – een handige hulp bij stapvoets manoeuvreren. Het is ook de eerste maxi-scooter met LED-dagrijverlichting met additionele stadsverlichting. Een grote TFT-kleurendisplay geeft informatie over het gemiddelde energieverbruik in kWh/100 km, de geleverde stroomkracht, de laadstatus van de accu, de gemiddelde snelheid, het voltage van het elektrische boordnet en het hoogspanningssysteem en de resterende actieradius. In dat laatste geval houdt de boordcomputer rekening met de ingestelde rijmodus. Een staafdiagram geeft aan hoeveel remenergie wordt gerecupereerd.

BMW C evolution 2014

Met zijn design past de BMW C evolution in het gamma van motorfietsen en maxi-scooters van BMW Motorrad. De kleurencombinatie Light White non-metallic en Electric Green is een verwijzing naar het milieuvriendelijke karakter en tegelijk naar de dynamische prestaties. Prijs en levertijd zijn nog niet bekend.