Zoeken

BMW onthult 2014 R1200GS Adventure

7 oktober 2013
We denken niet dat er ook iemand is die deze niet heeft aan zien komen. In navolging van de begin dit jaar geïntroduceerde nieuwe R1200GS heeft BMW ook de R1200GS Adventure voor modeljaar 2014 van het precisie-vloeistofkoeling motorblok. Maar dat is niet het enige wat BMW aan de nieuwe GS Adventure heeft vernieuwd.

BMW R1200GS Adventure 2014

Geen onderdeel van de nieuwe BMW R 1200 GS Adventure is gelijk aan dat van zijn voorganger, zo is in de persinformatie die BMW vandaag van de R1200GS Adventure heeft vrijgegeven te lezen. Iets wat we ditmaal direct voor waarheid aannemen, gezien de wijzigingen die BMW dit jaar al aan de gewone GS had doorgevoerd. De 2014 GS Adventure wordt net als het basismodel aangedreven door de nieuw ontwikkelde boxermotor, die nog steeds dezelfde 1.170 cc cilinderinhoud heeft, maar nu is voorzien van vloeistofkoeling.

BMW spreekt zelf van precisiekoeling, omdat alleen die delen die thermisch extra moesten worden gekoeld van vloeistofkoeling zijn voorzien, tBMW R1200GS Adventure 2014


BMW R1200GS Adventure 2014

erwijl de rest van het motorblok als vanouds met luchtkoeling wordt gekoeld. Ten opzichte van de 2013 GS zijn er motorisch geen wijzigingen doorgevoerd, wat betekent dat de 2014 GS Adventure nu ook goed is voor een vermogen van 125 pk bij 7.750 toeren en een koppel van 125 Nm bij 6.500 toeren per minuut.

Net als de BMW R 1200 GS is de Adventure opgebouwd rond een robuust en stijf stalen buizenframe. Met de inhoud van de 30 liter lichtgewicht aluminium tank is dezelfde actieradius te bereiken als met de 33 liter inhoud van zijn voorganger. ABS en ASC (Automatic Stability Control) zijn standaard, waarbij te kiezen is uit de rijmodi ‘Rain’ en ‘Road’. De optie rijmodi Pro biedt nog eens drie settings: ‘Dynamic’, ‘Enduro’ en ‘Enduro Pro’, te activeren met een codeerstekker. Hiermee zijn ABS en ASC en het optionele Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) af te stemmen op specifieke off-road omstandigheden.

Een groter, verstelbaar windscherm – met aan de onderzijde extra luchtgeleiders – en handprotectors zorgen voor nog betere bescherming tegen weer en wind. Ook onderscheidt de BMW R 1200 GS Adventure zich door brede enduro-voetsteunen, verstelbare pedalen en een stoer design. Daaraan dragen de beschermbeugels bij motorblok en tank bij. De veerwegen zijn 20 millimeter langer dan die van de BMW R 1200 GS. Ook is de bodemvrijheid 10 millimeter groter dan die van de vorige Adventure. De zitpositie komt daarmee op 890 millimeter (910 millimeter met de buddyseat in de hoogste stand).

De levering van de BMW R 1200 GS Adventure staat voor medio februari 2014 gepland, hoeveel de motor moet gaan kosten is nog niet bekend.