BMW maakt prijzen 2013 R1200GS en F800GT bekend
Dankzij verdere verbeteringen van zowel de toureigenschappen als de offroad prestaties, moet de nieuwe R 1200 GS volgens BMW alles in huis hebben om de lat weer hoger te leggen in het allroad segment. Compleet nieuw is het lucht/watergekoelde boxerblok, waarvan het vermogen ten opzichte van zijn voorganger met 15 pk is toegenomen van 81 kW (110 pk) bij 7.750 t/min naar 92 kW (125 pk) bij 7.700 t/min.
De nieuwe BMW R 1200 GS is standaard uitgerust met ABS en het innovatieve ride-by-wire systeem E-gas. Optioneel zijn tractiecontrole (ASC) met diverse instelmogelijkheden voor de motorkarakteristiek en een LED koplamp leverbaar. Een typerend LED dagrijlicht is geïntegreerd in de koplampunit. Het unieke, semi-actieve veersysteem ESA (Electronic Suspension Adjustment) is op de nieuwe R 1200 GS als optie leverbaar. De demping wordt hierbij automatisch aangepast, zodat de wegligging van de BMW R 1200 GS in alle omstandigheden optimaal is. De nieuwe R 1200 GS wordt eveneens af fabriek leverbaar met verlagingset en verlaagde buddy.
Uitbreiding toursegment
De BMW F 800 GT is een compacte uitbreiding in het lichte toursegment met een krachtige motor, een uitstekende zitpositie en standaard BMW Motorrad ABS. Voor het eerst in dit segment zijn tractiecontrole (ASC) en elektronisch instelbare vering/schokdemping (ESA) verkrijgbaar. De tweecilinder lijnmotor van de BMW F 800 GT heeft een inhoud van 798 cm3. Het vermogen bedraagt 66 kW (90 pk) bij 8.000 t/min.
De motorfiets is voorzien van een zesversnellingsbak en een onderhoudsvrije secundaire aandrijving met een getande riem. Tractiecontrole (ASC) voor extra veiligheid op glad wegdek is optioneel. De BMW F 800 GT is bovendien de eerste lichte tourer waarop BMW Electronic Suspension Adjustment (ESA) aanbiedt. Met deze optie kan de bestuurder de demperkarakteristiek op drie niveaus instellen. Ook voor de F 800 GT geldt overigens dat deze af fabriek met een verlaagde buddy te bestellen is.